Sittning i stället för knästående…

Standard

Efter att ha varit mer eller mindre utslagen under 4-5 dagar börjar kroppen så smått ”fastna”. Det är besvärligt när man inte kan bli av med basseluskerna, eller vad det nu är, den s k övre vägen. Genom att kräkas. Det kan jag nämligen inte. Jag har fått sitta på i stället för ligga på knä framför toastolen.

Jag har en form av blockering sedan 1959. Det utgår från krogen La Couronne i Malmö, ett kultställe som nu står inför ett ägarbyte. Utan alla kopplingar till händelsen 1959…
Jag gjorde lumpen på Lv4. Hade tänkt mig bli luftvärnsofficer men allergi mot bl a halm och hö som utlöste atsma omöjliggjorde det yrkesvalet. Jag kunde ju inte vare sig ligga på halmmadrass, som man gjorde då, eller i tält i fält på halm. Också en parentes.
Jag var på La Couronne med några vänner. Som nerklassad till malaj fick jag bo hemma hos mina föräldrar i Malmö. Den här kvällen på La Couronne som 19-åring blev osedvanligt blöt. Jag minns faktiskt att jag satte i mig uppemot tre flaskor Beyaz, det söta, vidriga men billiga turkiska vita vinet. Kort sagt, jag blev jävligt sjuk när jag kom hem. Tursamt nog var mina föräldrar bortresta, hur det var med syskonen vet jag inte. Men jag spydde ner hela badrummet från golv till tak. Städningen dagen efter ska vi inte tala om.
Men jag spydde av mig för, tydligen, all framtid. Se’n dess har jag aldrig kunnat kräkas.Märkligt kanske, men så är det. ”Två fingrar i halsen” eller annat hjälper inte. Alla ska veta att det hade känts skönt vid några tillfällen. Man kan ju faktiskt må illa av andra skäl än rent alkoholrelaterade orsaker.
Det är mölligt att jag haft en släng av vinterns kräksjuka. Jag vet inte. Tycker jag sprungit så mycket till läkare av olika skäl senaste månaderna, så nu får det vara nog. Det kan ju också vara någon liten thailändsk basselusk som följt med hem.
Samtidigt som jag vaknade när byggjobbarna i fasadrenoveringen drog igång sitt borrande i balkongerna vid halv åttatiden på morgonen idag började det kännas som om kroppen skulle återvända till normal status efter ett recidiv på söndagen.
Så jag ska nog hinna med ännu ett besök på La Couronne innan nuvarande mångårige krögaren Alain Lemaire lämnar sitt legendariska ställe för gott i mars efter försäljning. Förhoppningsvis får stället behålla den charm som växt fram under Lemaire. Jag kan väl inte säga att jag varit La Couronne troget genom åren. Mina krogkärlekar är två – efter det Savoy gick i graven efter Lars Lendrop blev det Bullen. Om någon nu skulle undra.

Slutligen försökte jag byta vinjettbild på den här sidan. Som synes gick det inte. Den gamla försvann och någon ny fick jag inte in. Hur gör man?

En reaktion på ”Sittning i stället för knästående…

Kommentera

