Dags att stänga in oss i ”Piratenhuset”

Standard

Lite omställning temperaturmässigt efter drygt tre veckor i Thailand och att komma hem till Sergels väg i Malmö. Må våren komma snabbt! Fast då blir vi instängda!

Huset 003

Det fulaste huset vid Limhamnsvägen ska bli, om inte det vackraste, så i alla fall väldigt fint. En absolut nödvändig fasadrenovering har påbörjats. Dessutom ska dom gamla fina blåsta glasfönstren, perspektivfönster, bytas ut mot moderna och miljömässigt värmesparande treglasfönster. Egentligen synd, men alldeles nödvändigt det också. I det här huset eldas nämligen för kråkorna och det är lite dragigt. Minst sagt… och så ska balkongerna kollas upp och få nya räcken.
Det kommer att ta sin tid och jag bara hoppas att inte hela sommaren hinner gå innan man öppnar upp plasten utvändigt byggnadsställningarna och dom nya fönstren slipper sin plastinbakning. Men det kommer med säkerhet att dröja innan vi kan skåda solnedgångarna över Köpenhamn igen!
Jag har mina dubier. Halva huset skulle varit klart i höstas. ”Baksidan” och gaveln in mot sta’n. Nu är det dags för ”min sida”, Sergels väg, och gaveln mot Limhamnsvägen/Öresund. Avspärrningarna mot gatan är på plats. Nu väntar vi på byggnadsställningarna. Och byggjobbarna från Skanska! OK, jag förstår att det arbetsmässigt är mycket väderberoende. Det får inte vara för kallt när den nya putsen ska fästa på huset. Balkongerna ska provborras mm mm.
Men ärligt talat så är jag inte direkt imponerad av arbetstakten som hittills visats. Men det är nog för att jag inte begriper någonting av det hela.

Det blir nog till att kura i mörkret innanför all plasten när vårsolen skiner utanför och inte kan tränga in i lägenheten. Kanske med en bok av Piraten som bodde i samma trappuppgång som jag nu huserar i.

Kommentera

