Olika typer av läkarservice…

Standard

Lock för båda öronen. Det ena på väg när jag reste till Khao Lak. Det andra följde efter väl framme. Hörde knappt något, fick sitta och trycka på ena örat för att få in lite ljud för att kunna föra en anständig (?) konversation. Snacka om att kunna slå till dövörat. Det skedde automatisk för båda.

Doktor.jlåg.pg

Dags för läkarbesök. Det blev en positiv upplevelse hos Doktor Chusak på hans klinik i Khao Lak. Vänliga människor i receptionen, jag skrevs in utan väntetid. Efter så där en 15 minuter tog Doktor Chusak emot. Konstaterade raskt att jag hade rejäla proppar i båda öronen. Sa till mig att sitta ner och vänta.  Det fanns ETT behandlingsrum med två britsar. Efter ytterligare så där en 45 minuter kom jag in.
På den ena britsen låg ett trafikoffer med blodigt huvud (ni får aldrig mig att sätta mig på en MC i det här landet!). På den andra placerade jag mig, ett tunt draperi emellan. Det var tre personal inblandade för att spola och försöka rensa mina öron. Jag fick reda på att jag hade trånga hörselgångar. Så dags när man ät 70+, men så har jag heller aldrig haft öronproblem tidigare.
Runt en halvtimme höll man på. Då var man nöjda med vänsterörat. Det högra fanns det mer skit i, men man bedömde att man inte ville anstränga det med fler spolningar och sugningar. När jag gick ut hade man sytt ihop huvudet på trafikoffret och han såg anständig ut.
Doktor Chusak sa till mig att komma tillbaka om två dagar. Jag fick örondroppar och några piller med mig. Att använda fyra gånger om da’n. Återbesök i går onsdag. In till Chusak direkt, han kollade och meddelade att man borde göra en ny behandling av högerörat som dock var bättre, men… att det var många före mig och att det skulle bli lång väntan. Om jag ville kunde jag fortsätta att droppa i örat själv så skulle det nog bli bra. Vid fortsatta problem var det vara att komma tillbaka. Det lät bra, tyckte jag och det blir också bättre och bättre.
”Hej då”, sa han  på svenska med ett stort leende. Första besöket kostade strax under 1300 baht (runt drygt 300 kronor) inklusive den medicin jag fick med mig. Återbesöket kostade ingenting. Jag  måste säga att jag är imponerad över den service jag möttes av. Även om jag visste lite om hur läkekonsten fungerar i Thailand eftersom min reskompis Bosse fått såväl öroninflammation (det hade inte jag) som tandinflammation åtgärdat tidigare år.

När jag tittade närmare på den eleganta påse jag fick min medicin i, konstaterade jag en annan sorts service. Påsen var smyckad med bilder och telefonnummer till galanta damer, eller hur man nu skall karakterisera den typen av service som dessa flickor kan bistå med. Nej, jag har inte provat…

Medicin låg 001

Bilder: PETER KASTENSSON

En reaktion på ”Olika typer av läkarservice…

Kommentera

