Om man tänker efter – före…

Standard

Ibland bara rusar man väg. Utan minsta tanke. Men det händer understundom att man tänker efter. Eller lär sig av erfarenheter. Faktiskt även som 70-plussare.

På Kastrup i fredags hade jag alldeles för gott om tid på grund av att  jag räknat fel på tiden. En timme extra till mitt förfogande i incheckningen inför avgången med Thai Air. Kom på att jag behövde en penna, det hade jag nog glömt att ta med mig. Hade inga danska pengar. Men dom tog gärna emot en svensk femhundring, fast växeln skulle bli i  danska pengar. ”Men du kan betala med kort”. sa den vänlige mannen bakom disken. Det gjorde jag, min dumme jävel! Fastän jag ju har nytta av danska slantar i mina rätt ofta förekommande resor till danska jazzställen.Nog sagt. Pennan kostade 20 danska, i svenska 23.12 eller nå’t sånt. Till detta kom 35 kronor i uttagsavgift. Såg jag när jag kollade bankkontot. Den dyraste skitpenna jag någonsin köpt. Det handlar om VISA-kort.

Pengar låg
Men sen var jag klokare när vi kom fram. Jag tror jag har skrivit om det tidigare. Man ska absolut inte växla ut pengar hemma innan man reser. Thailändska baht tar man ut i bankomater på plats. FOREX skryter om att man inte har några avgifter vid växling. Skitsnack! Hade jag växlat 25.000 svenska kronor hemma hos FOREX – vi betalar t ex golfrundor kontant och hotell på plats – hade jag fått 104.384 baht. Om jag plockar ut fr 25.000 kr i baht via bankomat får jag 113.173 baht. då med växlingsavgift på 150 baht inräknad. En ren vinst på 8.789 baht, eller 1.941 kronor. Kursen hos FOREX 0.2395, i Thailand 0.2209. Självklart kostar det hos FOREX, man arbetar ju inte gratis, personal kostar. Men snacket om att man inte tar någon växlingsavgift är bullshit. Maxbeloppet man får ta ut på en gång i bankomat är 25.000 baht och självfallet ska man ta ut max per gång för att få denna fina växlingskurs. Kurserna baserade på samma dag.

… så den dåliga affären på Kastrup var snart glömd. Så klok jag är, trots allt!

PS: Tänk på att alltid begära att få betala i inhemsk valuta vid kortbetalning till exempel på hotell. Annars får man den dåliga svenska kursen.

2 reaktioner på ”Om man tänker efter – före…

Kommentera

