Plusgirot fördärvade julfriden

Standard

Ett lugnt julfirande tog ett abrupt slut i dag. Jag var inne och kollade Plusgirot. Eller rättare, hade tänkt mig att gå in för att kolla några transaktioner. Det gick inte inte. Internetservicen fungerade inte.

Jag blev förbannad och är det fortfarande. Inga som helst informationer någonstans. Vad har hänt? Hur länge ska det ligga nere? Jag vet bara att jag inte är ensam om att ha drabbats av strulet. OK, det är inte livsviktigt för mig. Jag har en bank i Swedbank som fungerar. Men inga överföringar mellan Plusgiro och bank som gjordes i fredags har utförts.

JUlafton kyrkan låg

Annars var det alltså lugnt i jul. Julafton besökte jag – ehuru ej speciellt religiös – julbönen i Hovs Kyrka på Bjärehalvön. Min systerdotter Pernilla Karyd skulle då berätta om ett skyddat kvinnoboende som hon tillsammans med Carina Björkman skapat i Båstad. Både Pernilla och Carina har upplevt – som Pernilla sa i kyrkan (bilden ovan) – ”destruktiva förhållanden” som för Pernillas del innebar många års boende i Schweiz innan hon för två år sedan lämnade misshandeln i hemmet och återvände till Sverige, nu med två tonåriga barn, som funnit sig väl tillrätta i Båstad.
Hon och Carina får nu disponera en lägenhet med åtta rum från Göteborgs Utvecklings AB. ”När jag lämnade förhållandet i Schweiz bestämde jag mig för att försöka hjälpa kvinnor med samma problem”, berättade hon på julafton.
Nu har hon fått möjligheten genom Göteborgsfirman, som också har anställt henne. Till Båstad skickar nu kommuner från olika delar av landet kvinnor som är i behov av skyddat boende. Viktigt att påtala är, att det inte är något vårdhem det handlar om utan ett rent boende.
Under julbönen upptogs kollekt till förmån för kvinnoboendet som öppnade kort före jul. Tillsammans med kollekt från en julbön tidigare på dagen i en annan av kyrkorna på Bjäre gav detta runt 10.000 kronor. Jag beundrar stort Pernilla för den nya inriktning hon bestämt sig för att ge sitt liv. Den som vill veta mer kan göra det i en artikel ur Helsingborgs Dagblad här.

Anna-;Mattias.lågjpg

Annandagen var det traditionsenligt Christmas Ball med Hot House på Tuppen. Fullknökat! Anna-Pauline Andersson och pianisten Mattias Nilsson inledde skönt, svängigt med en timme jazzstandards och fick den avslappnade stämningen till glöggen och pepparkakor – som det bjöds på  – att infinna sig.

Maritimelåg

Sedan tog Maritime Stompers över och med en gång blev det fullt på dansgolvet. Under ledning av Bo Adamsson med banjo och gitarr gav Håkan Ekvall klarinett och saxofoner, Erik Berndalen trumpet, Mårten Damm tuba och Gunilla Ibérer piano massor av härlig och dansant klassisk jazz.

Gunillalåg

Gunilla Ibérer är heltidspianist, konsertpianist, men har jazz i blodet och är till exempel skicklig ragtimepianist. Hon hade gjort ett specialarrangemang för piano av Fats Wallers-Clarence Williams klarinettlåt Wild Cat Blues. Gunilla tillägnade denna klarinettisten Anders Holmberg, mångårig medlem i Maritime Stompers, som på grund av sjukdom fått ge upp musiscerandet. En av flera höjdpunkter under kvällen.

Ännu ingen kontakt med Plusgirot. Nu blir jag förbannad igen. Tror jag beger mig till Bullen, det brukar vara balsam för själ och nerver!

Bilder: PETER KASTENSSON

2 reaktioner på ”Plusgirot fördärvade julfriden

  1. Kenneth Lundell

    Peter!! Alltid lika intressant att läsa Dina inlägg!!! Har samma åsikter som DU i det mesta så det är inget att gnälla om. Jag önskar Dig ett fint slut på året och ett GOTT NYTT ÅR!!!

  2. Peter Kastensson

    Tack det samma, Kenneth! Hoppas du snart kommer iväg till Thailand. Om allt går som det skall reser jag den 11 januari till Khao Lak.

Kommentera

