Kal P Dal och Anna Mia – två skånska ikoner

Standard

Kal P Dal och Anna-Mia Barwe, två skånska musikikoner. Högeligen aktuella båda två. Jag stötte på båda i veckan som gick. Borde förstås skrivit tidigare, men, men… så kommer det annat emellan.

Kalle Pedal dog 1985 bara 36 år gammal av en hjärnblödning. Men lever i högsta grad i ”Kal P. Dal – En rockmusikal” på Slagthuset i Malmö. Anna-Mia Barwe släppte sin nya CD ”De’ e’ tjarrlek! Jazz po Skånska Tvau” på fredagen.
Jag lärde känna Karl Göran Ljunggren, som Kal P Dal kristnats till, i slutet av 70-talet. Inte så att vi umgicks, jag var ju liksom – för honom – gubbe redan då. Men vi var båda ute i svängen och stötte på varandra både här och där. En gång på Kramer i samband med en välgörenhetstillställning. Han försökte lära mig röka hasch nere på herrarnas. Det hade han ingen större lycka med. Jag hade krökat en del och några bloss hasch gjorde varken från eller till. Och det var väl bäst så…
Efter scenframträdena var det efterfest på ett rum, jag vill minnas att där fanns med Östen Warnerbring och Arne Domnerus, båda goda vänner genom bl a travet, Arja Saijonmaa och Kalle och några till. Kalle hade med sig en blå ”bergssprängare” och gav oss en extra ”Blåa Skor” som han tidigare framträtt med på scenen.
Han blev en återkommande gäst i Skånepartiets lokalradio och den enligt mitt förmenande förfärlige Carl Herslow. Jag fick aldrig någon känsla av att Kal P Dal omfattade deras politik med något större intresse. Han ville helt enkelt spela den musik han tyckte om.


Nåväl, skit samma med det, det är historia nu. Men den musikal som framförs på Slagthuset nu är i högsta grad levande. Kal P Dal spelas av Nic Schröder. Och han ÄR Kal P Dal! En helsingborgsskådis som tillägnat sig en härlig malmöitiska. Musikalen  utspelar sig under en dag i Bellatrix Studio vid Värnhem i Malmö. Den store skivbolagsdirektören Gunnar Bergström som spelas av Sven Melander kommer ner för att satsa på Kalles första skiva, ”Till Mossan”. Det var Kalles gode vän Peps Persson som fått Bergström intresserad.
Jag trodde Gunnar Bergström var en påhittad person, men han fanns faktiskt i verkligheten, berättar min vän Fredrik Olin som kände honom. Bergström var både galleriägare och ägare till skivbolaget Sonet. Han stank sprit och Sven Melander är förstås rätte mannen att gestalta honom, tar verkligen ut turerna. Dessutom höll jag på att skratta på mig när Sven kom in som Mikael Wiehe i studion och berättade för Kal P Dal och hans band, att man måste få med vänsteråsikter i sina texter.
Medlemmar från The Ark gestaltar Janne Knuda, Mårten Micro och dom andra i originalbandet. Det är stort röj på scenen och i finalen är hela publiken på benen! Jag skall inte berätta mer, gå och se den. Jag blev glad i hela kroppen! Och det säger inte lite…

Dagen efter var jag på Ribersborgs Kallbadhus när Anna-Mia Barwe släppe sin andra CD, ”Jazz po Skånska Tvau”. Det var tio år sedan den första, så det var ju liksom på tiden.

Sven Bjerstedt, denne eminente pianist och textförfattare, ligger förstås bakom även denna. För vem annan än Sven kan förvandla jazzklassikern ”Sweet Georgia Brown” till ”Svitt, jordi å brun”!? Med en strof som ”vi skulle ha gräs, jag hyrde en fräs, o’jäs”! Dean Martins smörsångshit ”That’s Amore” blir titelspåret ”De’ e’ tjarrlek” och där hör vi Anna-Mia sjunga ”månen mättar min syn som en plätta i skyn”. Med mandolin och det hela. ”Dinah” blir ”Jag vill ente ha daj’ nä”.
Anna-Mia omger sig förstås med oerhört kompetenta musiker. Sven Bjerstedt på piano, vi hittar bl a också Kiki Desplat trumpet, kornett och washboard, Per Ekman bas, Jerker Heijkenskjöld trummor, Sven Gisen Malmquist klarinett och Filip Runesson fiol och Mandolin.

Det här blir jag också glad i hela kroppen av. Finns där skivor kan köpas. Kal P Dal och Anna-Mia Barwe – köp dom!

Kommentera

