Lätt att applådera vänsterdiktaturer?!

Standard

Det har nu gått någon dryg vecka sedan de svenska ”hjältarna” (med citattecken!) Johan Palm och Martin Schibbye blev släppta från fängelset i Etiopien och fick åka hem ”på konsulatets eller ambassadens bekostnad”.

Jag har funderat en del. Och undrat. Jag har inte sett någon svensk tidning som har skrivit något om deras bakgrund. Martin Schibbye är kommunist på riktigt. Medlem i Revolutionär Kommunistisk Ungdom och har varit redaktör för dess tidning Rebell. Johan Persson som är fotograf har inget – av mig – kännt vänsterförflutet i stil med Schibbye, däremot han medverkat i en del reportage rörande nynazistisk verksamhet i USA.
Herrarna framställs nu som stora tillskyndare av yttrande- och tryckfrihet. Något som inte direkt förknippas med Revolutionär Kommunistisk Ungdom. Schibbye fick för övrigt förra året ett stipendium från Jan Myrdal, vår mest kände tillbedjare av tyranner som Stalin, Pol Pot och Mao.
Låt det sägas med en gång, det var förstås bra att herrar Palm och Schibbye benådades för sin enligt etiopisk lag olagliga ”inbrytning” i landet och samröre med en gerillaverksamhet i akt och mening att avslöja vilka obehagligheter Carl Bildt möjligen sysslat med under sin aktiva tid i styrelsen för Lundin Oil. Palm och Schibbye poserar med vapen i en egen dator man hade med sig och yppar där också att man är väl medvetna om terroristmöten. Och det är inga fejkade bilder!
Jag erkänner att jag mitt i allvaret hade lite roligt när Palm och Schibbye framträdde i etiopisk TV och fick spela med i ett ovärdigt spel och be om ursäkt till etiopiska folket och dess ledare för det som hänt och tacka för deras välgörenhet att bevilja nåd. Vem hade inte gjort det, när det handlade om överlevnad!
Nu är man ”hjältar” och applåderas av en enig mediavärld. Just applåderas. Vid presskonferensen efter hemkomsten tog närvarande journalister vid flera tillfällen upp applåder. Snacka om oberoende journalistik! Men jag måste ge en eloge till SDS chefredaktör Daniel Sandström som i ett mail till mig anser att detta inte var speciellt lyckat, eller hur det nu var han uttryckte det. Jag hade förundrat mig över att ingen hade tagit upp Schibbyes bakgrund. Det fick jag inget svar på, det allt överskuggande viktiga var att man ville värna om tryckfriheten. Vilket vi kan vara överens om, men jag anser ändå att man måste ha hela sammanhanget klart för sig när man utnämner ”hjältar”.
En hypotetisk fråga jag ställde var hur man behandlat det hela om de drabbade varit anhängare av Sverigedemokraterna? ”Alla skall behandlas lika”, var det förväntade svaret.

Men säg, är det inte så att det är skillnad på vänster-  och högerextremister? Eller rättare, det görs skillnad i svenska medier? Anhängare till massmördare och befolkningsutrotare är lättare att överse med och gömma om de kommer från vänster?!

En reaktion på ”Lätt att applådera vänsterdiktaturer?!

  1. CeGe

    Jag blir inte bara uppriktigt bekymrad utan direkt skrämd över vad som pågår i svensk media för närvarande. För några dagar sedan publicerade Aftonbladets kultursida en artikel som anklagade TV-programmet Efterlyst för att ”piska upp hat och främlingsfientlighet”. Som intäkt för detta togs upprörda Facebookkommentarer med anledning av ett inslag om ett hjälplöst offer som lämnades att dö på tunnelbanespåret av en tjuv som kommer från Tunisien. Artikeln i Aftonbladet i sin tur genererade en mängd reaktioner i kommentarsrutorna, vilket fick Aftonbladet (läs kulturchefen Åsa Linderborg) att sopa bort samtliga kommentarer. Som försvar för detta skriver hon: ” Vi försvarar de främlingsfientligas rätt till sin åsikt, men vi har ingen skyldighet att sprida främlingsfientliga åsikter.” Sålunda stämplas samtliga som framfört en åsikt i kommentarsrutorna om artikeln som ”främlingsfientliga”.

    Idag skriver tidningen om ”Svenska hjältar”, bland dessa Linda, 26, som räddade en annan man som låg utslagen på tunnelbanespåret. Artikeln avslutas:

    ”För Linda Karpenfjord, som drömmer om ett jobb inom polisyrket, var det självklart att hjälpa till:

    – Det var faktiskt ganska självklart, jag hade inte velat se honom påkörd. Det var första gången man fått göra något sånt här, men man gör ju så gott det går.

    Ska man hjälpa till i farliga situationer?

    – Ja, det tycker jag att man ska göra.

    Är svenskar dåliga på det tycker du?

    – Nja, till och från, man sköter väl sitt eget. Det är väl tyvärr så, säger hon.”

    En dag som denna hade det kanske varit naturligt att ersätta ordet ”svenskar” med ”tunisier”. Men det går ju inte an! I Aftonbladet är den enda nationalitet som det är tillåtet att skuldbelägga och trampa ner i skiten den svenska. För säkerhets skull hade man den här gången kommentarsrutorna stängda redan från början.

Kommentera

