Malmöbilder att skämmas för!

Standard

Det finns några ”Malmöbilder” som jag retar mig stort på. En skam för Malmö Stad, vill jag påstå. Vem inom den kommunala förvaltningen som bär ansvaret vet jag inte. Men han eller hon bör skämmas stort!

Bild: KENNETH SVENSSON

Det är snart tvåårsjubileum för förlisningen på bilden ovan. I oktober 2010 gick den här båten på grund till höger om Öresundsbron när man kommer från Köpenhamn. Det är i princip det första man ser när man kommer till Malmö. Två år sedan! Det är faktiskt varken mer eller mindre än en skandal att det här vraket fått ligga kvar på grundet så länge! Så förbannat svårt kan det väl ändå inte vara att få bort båtjäveln?! Om inte ägaren har råd eller bryr sig, så måste det väl ändå finnas möjligheter för någon myndighet att gripa in och forsla bort resterna. Sämsta sortens reklam för Malmö som så många politiska höjdare med llmar Reepalu i spetsen skryter stort om.

Bild: PETER KASTENSSON

Nästa bild är tagen mitt emot NordMills i närheten av Västra Hamnen. En ruin av ett gammalt godsmagasin och bakom det, mitt emot nya Hovrätten och gamla Engelbrektsboden vid sidan av Malmö Högskola, ett garagehus som aldrig tycks bli färdigt! Ligger vid Gibraltargatan i hörnan av Citadellsvägen. Inget arbete utförs för tiden och sedan länge vare sig i ruinen eller garagehuset. Det gamla godsmagasinet skulle visst ryktesvis bevaras för att bli krog. Vad som skall hända med det halvfärdiga parkeringshuset har jag ingen aning om. Men jag tycker mig skymta att det är Parkering Malmös gröna flagga som vajar vid åbäket.

Se till att få färdigställt – eller riv skiten! Dålig reklam för Malmö vid stora trafikleder är det under alla omständigheter!

En reaktion på ”Malmöbilder att skämmas för!

Kommentera

