Miljonär, Castrokramare och hycklare!

Standard

Skrev på Facebook i måndags att Mikael Wiehe är ett ”jävla äckel”. Jag kan hålla med om att det kanske inte var så vackert uttryckt. Men jag lånade ”äckligt” från en kolumn i Aftonbladet på måndagen som jag skall återkomma till. Och jag tycker faktiskt att Wiehe är en vidrig person.

Orsaken var att Wiehe gjorde politik av sitt besök på Utöya, dit han var inbjuden av unga norska socialdemokrater för att framföra sin musik i samband med ettårsdagen av de tragiska händelserna på Utöya. Då passade Wiehe på att håna statsminister Fredrik Reinfeldt. Det må han väl göra, men att politisera i ett sammanhang som en minnesstund på Utöya anser jag vara synnerligen omdömeslöst.
På Utöya sa han till publiken: ”Jag noterar att den svenska statsministern inte är närvarande. Jag ska göra mitt bästa för att ersätta honom!”
Nej, Fredrik Reinfeldt var inte i Norge för minnesdagen. Han var helt enkelt inte inbjuden. Minneskonserterna arrangerades av det norska socialdemokratiska partiet som ville ha en nationell ceremoni och inga internationella gäster var inbjudna. Socialdemokraternas ledare i Sverige Stefan Löfven var inbjuden liksom tidigare ledaren Mona Sahlin. Sahlin sa i Aftonbladet betr. Reinfeldt att ”jag vet att han har framfört många kondoleanser som norrmännen har uppskattat. Reinfeldt är en lika sann medmänniska som Stefan och jag”.
Det tycker av allt att döma inte Mikael Wiehe. Pålitlige vänsterdebattören Ali Esbati (som överlevde händelserna på Utöya) tar – förstås – Wiehe i försvar: ”Kommentarerna om Reinfeldt får man ta när det är en sådan artist som uppträder.”
Ursäkta, men vad är det för märkvärdigt med Mikael Wiehe? Miljonär, Castrokramare och hycklare med en väldig hybris, som tycker han kan uttala sig hur som helst, tydligen, och göra politik av den värsta tragedin efter kriget som drabbat vårt norska broderfolk. Han är vidrig, den mannen!
För att återvända till den kolumn som jag nämnde inledningsvis. Den skrevs av Alex Schulman för några dagar sedan och tog hedern av Jan Gunnarsson, tidigare tennisspelare i världseliten och numera tenniskommentator i Sveriges Radio på väg till OS i London. Gunnarsson skrev på Facebook: ”Pengarna räcker inte när vi ska ge 27000 nyinflyttade somalier socialbidrag !!! Puh.” Detta med anledning av att regeringen inte vill se stora mästerskap i Sverige. Det är många som håller med Gunnarsson, men skrivningen var kanske inte så ”politiskt korrekt”. Gunnarsson bad om ursäkt men det är inte nog för Schulman.
”Hur man än vrider och vänder på denna mening så kan man inte komma ifrån att den är djupt främlingsfientlig. Det är precis den typen av yttranden, den typen av sladdriga, ofärdiga, korkade, inkonsekventa fördomsfulla, okunniga funderingar som gör att rasism och främlingsfientligheten frodas i det här landet…. – Och dagarna har gått och hela affären är liksom försvunnen nu. Den har gått upp i rök. Hur kan det ha blivit så? Man kan ju generellt hävda att alla har rätt att tycka vad de vill om det allra mesta och yttrandefriheten är ju fin och bra, men en åsikt blir inte mindre äcklig bara för att någon har rätt att uttrycka den. I Janne Gunnarssons fall är det ju ännu mer komplicerat eftersom han får lön av SVT. Alltså: det är jag som betalar hans lön.”
Vi har yttrandefrihet i det här landet, liksom tryckfrihet. Därför kan jag tycka vad jag vill om Wiehe och Schulman vad han vill om Gunnarsson – som inte säga vad han tycker. Men yttrandefrihet och tryckfrihet är numera kopplat till ”politisk korrekthet” när det gäller speciellt vår invandringspolitik, där sanningar för det mesta sopas under mattan i ”papperspressen”. ”Gunnarsson är bara en i raden av trångsynta pappskallar som pratar innan han tänker, och även om han tänkte så skulle det kanske inte bli bättre heller”,skriver Schulman.

Den sista meningen kastar jag gärna tillbaka i ansiktet på Mikael Wiehe och Alex Schulman!

   

8 reaktioner på ”Miljonär, Castrokramare och hycklare!

  1. Tack för din artikel om Mikael Wiehe. Känns skönt när någon kan klä i ord vad man själv känner när det gäller denna helt odrägliga människa. Jag har länge förvånat mig hur han kan fortsätta rapa ur sig dessa texter och yttranden han gör i massmedia och alla andra sammanhang. Tack än en gång för en, som alltid, välskriven artikel!

    • Peter Kastensson

      Hej Sven,
      Jag har aldrig blandat in hans musik, jag kan mycket väl nynna med i en del melodier utan att lyssna på innehållet. Och jag ogillar inte folk för deras politiska hemvist, jag tycker nog att jag är rätt god vän med dig t ex. Plus många andra på stamställer Bullen, där vi sällan eller aldrig pratar politik.

  2. Gunnar Carlsson

    Vet inte om Wiehes ord var hånfulla eller ”bara” sarkastiska, men de kändes lite onödiga i alla fall.

    När det gäller Gunnarsson så visar Schulman att han lever upp till sin tidnings politiska korrekthet (slitet uttryck, men det är nog det mest användbara i sammanhanget).

    I går svarade sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri för ”Sommar” i radion, och då passade det förstås inte att skicka fram vilken bondkanin som helst att betygsätta henne i AB. Nej, det blev Oisin Cantwell (det kunde även ha varit Kadhammar) som gick in och betygade sin vördnad, samt skickade med lite egna kompletterande förtydliganden, för att inte budskapet skulle gå förlorat. Såväl Chukri som Cantwell talar, som Cantwell avslutar sin krönika med, båda ”klokt, anständigt och solidariskt. Fint.”, som sig bör, enligt den tidning som utsett sig själv att föra den svenska finvänsterns talan i världen.

    • Peter Kastensson

      Tack Gunnar, jo. dom håller varandra om ryggen dom ”politiskt korrekta”, där Sursvenskan tillhör dom allra mest ”korrekta”.

  3. Bosse Olsson

    Ursäkta Sven, vad har musiken , som jag också gillar, med hans uttalande att göra. Wiehe är en stor hycklare som uttalar sig vitt och brett. Betr. ”politiska hemvist” så lever ju han inte som det han sympatiserar med. Kommunism, som har mer på sitt samvete än vad en viss idiot hade under 2:a världskriget, är väl Wiehes hemvist, eller?

    • Bosse/
      Inte bhöver du be om ursäkt!:-)
      Ingenting , mer än att det inte är oväntat när man känner hans politiska hemvist som är långt till vänster..
      Hur kan man leva som kommunist i Sverige? Om han nu är kommunist ? Betraktar han sig som kommunist..

      För övrigt hade Karl Marx en lysande idé, men den byggde på en felaktig föreställning om att människan kunde förändras.

Kommentera

