Klassisk jazz med moderna förtecken – visst!

Standard

Jag har försummat jazzen en tid. Men nu har Copenhagen Jazz Festival 2012 dragit igång och då vaknar jazzspasmerna i kroppen till liv. Det har varit lite trist i Malmö ett tag, i alla fall gällande den musik som jag gillar, klassisk jazz, gärna i något vidare bemärkelser.

Med ”vidare bemärkelser” menar jag att den klassiska jazzen gärna får tolkas i lite modernare tappning. Därför åkte jag med mina vänner Eva och Bosse och deras 32-årsjubilerande som Marcus till Köpenhamn och Kröger’s Have på Frederiksberg i går. Där spelade Björn Ingelstam Kvartett, en skandinavisk blandning med förutom helsingborgaren Björn på trumpet och sång, Mattias Nilsson, Limhamn piano, Lasse Mörck, Svendborg kontrabas och Simon Albertsen, Trondheim trummor.
När jag pratade med Björn inför en artikel i Harry Arnold Sällskapets medlemstidning Stand By – Björn får den 7 augusti i Pildammsteatern Ungdomsstipendiet Stand By – sa han: ”Man utvecklas hela tiden och skapar sina egna uppfattningar och gör sina egna tolkningar. Man kan inte enbart fokusera enbart på den klassiska jazzen, måste hela tiden vara sin egen och göra sin röst hörd.. Jag spelar gärna både hip-hop och modernare jazz också, även om traditionen hela tiden finns så att säga i botten.”
Språkade lite med Mattias Nilsson som gärna reser land och rike runt i solokonserter i t ex kyrkor. Frågade vilken typ av musik vi skulle få lyssna till. ”Har ingen aning mer än första numret. Se’n får vi se!” Vi fick se – och framförallt höra! – just det som Björn pratade om. Klassisk jazz i botten med egna tolkningar. Pennies From Heaven med scatsong av Björn som har utvecklat sin sång, han har en fin röst, om ni inte visste det. Det gav han också exempel på i When My Dreamboat Comes Home. Sweet Georgia Brown svängde rejält även med lite modernare utvikningar.
Överhuvudtaget tror jag att man måste ge plats för modernare tolkningar av den gamla jazzen med ungdomliga band som det här. Om man nu vill försöka hitta en ny och fräschare lyssnarkrets än den som jag och många med mig som värnar den klassiska jazzen tillhör. Vi har i Danmark t ex Six City Stompers, från Stockholm känner vi Spicy Advice Ragtime Band.


Björns fader Hans Ingelstam gästspelar gärna med sin trombon i Björn olika bandkonstellationer. I går lånade han Björns röda plasttrombon. Det är inget skämt! Det finns faktiskt en trombon i plast för cirka en tusenlapp! Och det lät alldeles utmärkt i bl a Royal Garden Blues. Fast det beror förstås på vem det är som spelar på den!
Björn Ingelstam hade inte mindre än sex olika framträdanden under lördagen, avslutat efter midnatt på Charlie Scott’s med Jack Street Band. Fast då hade ”di gamle” gått hem…
Nästa söndag spelar han på båten Royal på hemmaplan i Helsingborg med bl a amerikanske trombonisten Michael Watson från  New Orleans och da’n efter finns han med nästan samma band på Ribersborgs Kallbadhus i Malmö.

…men redan i morr’n tar jag till Köpenhamn igen, då spelar Henning  Munk & Plumperne i Kröger’s ”grannhave” M.G. Petersens Familiehave. Gäst på trombon där är Fredrik John.

Kommentera

