Nu håller jag på Danmark och England!

Standard

Nu blir det Danmark och England för hela EM-slanten! Danmark förstås för att jag är halvdansk. Och England för att jag gillar Roy Hodgson allt sedan han var MFF:s succétränare 1985-89. Ödmjuk och trevlig, en härlig människa. Jag var sportjournalist på Kvällsposten under några år den tiden. Dessutom ordförande i Sällskapet Ölhäfvarne, som Roy Hodgson gästade vid ett tillfälle, bilden ovan.

Har precis i gamla arkiv hittat, att jag gjorde min första flygresa när jag var drygt ett år gammal. Till släkten i Köpenhamn 1941, mitt under brinnande krig tillsammans med mina föräldrar. Genom min  mor har jag stor släkt i Danmark som vi har fin kontakt med.
Ska det nu bli så illa, att EM i fotboll tar slut redan på tisdag? Sverige är som vi vet utslaget. I dag kan det vara bli lika illa för Danmark och på tisdag gäller det för England att lämna gruppspelet för kvartsfinal. Hoppas jag verkligen!

Utan Sverige, utan Danmark och utan England i finalspelen… Nä. så illa kan det väl inte gå?! I så fall lämnar i alla fall jag TV-rutan. Även om jag tippat Tyskland som slutsegrare (det är jag inte ensam om) så är det inget som får mig att fastna framför TV-n. Gör mig inte lika besviken som Sverige gjort, mina vänner i Danmark och England (i alla fall Roy Hodgson)!
TV ja… TV4 och Sveriges Television delar som bekant på sändningarna från Ukraina och Polen. Utklassningsseger för SVT, enligt min bedömning. Även om jag finner det rätt konstlat med att ha en biograflokal som studio så tycker jag kommentatorerna är bättre. Glenn Strömberg står i särklass. Daniel Nannskog har fått en del kritik för att prata för mycket, men jag tycker han har utvecklats och gillar honom skarpt i dag! Både humor och skärpa!  Johanna Frändén blir också allt bättre och hennes politiska hyllning med frisyr som den fängslade Julia Tymosjenko var både genomtänkt och finstämd, det behövdes liksom inga ord. André Pops är ett ankare av klass och Arne Hegerfors, ja han är Arne Hegerfors och det är han bäst på! Välkommen tillbaka till SVT!
TV4? Hämmas stort av sina reklamavbrott. Vare sig Henrik Larsson eller Caroline Seger är några muntergökar, men dom får heller ingen chans i t ex. halvtidsuppehållen med på sin höjd tre minuter tillsammans innan reklamen tar över. Jo, jag vet, man har mera tid i den nya TV4 Sport Extra-kanalen. Men den har inte jag. Och jag vägrar konsekvent att betala får Viasat- och Kanal+ -kanaler och sånt skit. Dom här kanalerna är rena bondfångeriet. Har man väl betalat sin avgift för ett år eller så, då ändrar man snabbt runt i kanalernas utbud – det hela går enbart ut på att lura abonnenterna! Och hör se’n!

Därför är jag egentligen inte rätt man att uttala mig om TV4:s utbud. Men ”blues brothers” Ekwall-Lund är förmodligen bra.

Kommentera

