Vad skall jag med satinlakan???

Standard

I går ringde man från Postkodslotteriet. Jag trodde jag för alltid hade sluppit ifrån deras försäljningsmetoder. Icke!

Jag skickade under lång tid tillbaka deras adresserade reklam som trillade ner i brevlåda i en aldrig sinande ström. Jag skrev ”retur avsändaren” och lade breven på brevlådan. Långt om länge har jag sluppit från reklamen och TV-programledaren Rickard Sjöbergs infama leenden på bilderna.
Men nu ringde en välslipad försäljare på min mobil! Oerhört familjär i tonen, men jag känner förstås inte fanskapet. Han lockade med att jag skulle få gratis bäddset i satin. Två stycken! Värda 800 kronor. Vad f-n skall jag med satinlakan??? Försåtligt undrade han vad jag skulle tänka om nu mitt postnummer skulle vinna?!
Jag var faktiskt mycket artig även om jag fick ta i för att behärska mig. Han gjorde ju bara sitt jobb, den försåtlige uppringaren. Men det tog tid att avsluta samtalet och jag var både en och tre gånger mycket nära att ”kasta luren i örat” på honom. Men det hade gått ut över min mobil.
”Det går till välgörenhet”, sa han. Eller – faktiskt – han sa ”en del går till välgörenhet”. Lite närmare sanningen, fast även denna är med en viss modifikation. Röda Korset får del av pengarna. Men hur mycket var det som en höjdare förskingrade från Röda Korset???
Jag är inte emot välgörenhet och ger till bl a Barnbyar och Cancerfonden och har fadderbarn.

Men jag skiter fullständigt i Postkodslotteriet och den näste som ringer kommer jag inte att vara vänlig emot. Överhuvudtaget är det ett jävla ofog med alla telefonförsäljare som i tid och otid besvärar, alldeles oavsett att man är med i ”nixregistret”. Jag har dock börjat känna igen de extralånga telefonnummer som telefonmarketing använder sig av och svarar aldrig då. Heller inte om det står ”dolt nummer”.

Kommentera

