Åt h-e med Energibolaget!

Standard

Jag kommer att byta elbolag. Nej, Eon blir man aldrig av med som nätbolag, men åt h-e med Energibolaget!

Jag var nyligen i Thailand fyra veckor. När jag kom hem och öppnade min lagrade post fanns inbetalningskort från Energibolaget i Sverige AB. Plus en påminnelse med hot om inkasso. Jag reste den 13 januari. Då hade jag inte fått fakturan som var daterad den 10 januari. Med ”oss tillhanda” den 27 januari, alltså 17 dagars tid att betala från utskriften.
I posten alltså även en påminnelsefaktura, daterad 3 februari. När den så att säga nådde mig vet jag inte, jag kom hem den 8 februari på kvällen. Där man meddelade att det på nästa faktura skulle påföras en ”lagstadgad påminnelseavgift på 50 kronor”. OK, den får jag acceptera. Men samtidigt ett hot om inkasso om fakturan inte betalades omgående. Jag betalade via internet omedelbart samma kväll.
Jag accepterar påminnelseavgiften även om det hör till saken att jag varit kund i många år hos Energibolaget och alltid skött mina åligganden punktligt. Men hotet om inkasso gjorde mig rasande.
Man meddelade också, att om det var så att jag ville byta elhandelsbolag ”utan att iaktta avtalad uppsägningstid utgår lösenavgift”.  Man hade alltså på känn? Har kanske haft flera kunder som reagerat mot deras totala avsaknad av kundvård. Därför bad jag God El att sköta uppsägningen av mitt kontrakt med Energibolagen i Sverige AB. Med avtalad uppsägningstid. Några gratispengar skall dom i alla fall inte få av mig, det här Haningebaserade elbolaget!

Jo, jag vet att det finns något som heter autogiro.

3 reaktioner på ”Åt h-e med Energibolaget!

  1. Kenneth Svensson

    Det hjälper inte om så man varit trogen kund i 100 år, det finns tyvärr ingen som vet vad god
    service betyder. Man är livrädd när man skall åka bort ett antal veckor och ringer än den ena än den andra för att gardera sig och ändå så blir det fel.
    Betr. datum för utskrift av faktura tills den ligger i brevlådan kan uppgå till 4 á 5 dagar.
    Du har rätt att bli förbannad Peter vilket även jag blir när jag läser Din blogg.
    Autogiro är nog bra men vill man själv (och det vill man) ha kontroll över inbetalningar så kan detta vara av ondo.

  2. Bengt

    Lurendrejeri är vad detta företag sysslar med. Deras offert räknades som att jag tackade ja till deras avtal dessutom hade ingen mage att skicka någon bekräftelse så att jag kunde ångra mig (14 dagars ångerrätt=

Kommentera

