Läsvärt från Parkinson och Zlatan

Standard

En vecka vid poolen på Gloria Palace i San Agustin på Gran Canaria var precis lagom. För att hinna läsa två biografier. Michael Parkinsons ”Mitt Liv” och så ”Min historia – Jag är Zlatan Ibrahimovic” (med ett litet ”krull” ovanför c:et som jag inte hittar).

Två namn som båda gjort s k klassresor. Parkinson uppväxt i Yorkshires gruvdistrikt, pappa var kolgruvearbetare. Journalist och TV-man med egen show ”Parkinson” som startade redan 1971 och varade i 36 år! Zlatan, jag nöjer mig med förnamnet, uppväxt på Rosengård, nu en av världens främsta, dyraste och mest tjänande fotbollsspelare.
Båda böckerna har sina förtjänster. Parkinson är ju gammal journalist och skrivit själv. Zlatan har tagit hjälp av författaren David Lagercrantz, son till legendariske DN-chefredaktören Olof Lagercrantz, som gjort ett strålande arbete med att ta tillvara Zlatans uttryckssätt. Tror jag i alla fall, jag har aldrig träffat Zlatan, men han har ju godkänt alla formuleringarna.


Michael Parkinson har levt ett liv i sin show med väldens stora stjärnor från skilda sammanhang, den enda han saknat är Frank Sinatra och det har han aldrig kommit riktigt över. TV-programmet ”Parkinson” har uppskattats över hela världen, inte minst här i Sverige. Egentligen ville hans far att han skulle bli professionell i cricketsporten och just cricket är ett återkommande tema i boken. Vilket i alla fall för mig som inte begriper ett skit om den här engelsk-australiska nationalsporten blir ganska ointressant.
Men annars gillar jag boken. Michael Parkinson verkar vara en mycket sympatisk person, precis som han gav intryck av i sin TV-show. En och annan udda sanning får man reda på. Peter O’Toole berättade att han blev förälskad i Katharine Hepburn när man spelade in ”Så tuktas ett lejon” och det första mötet mellan dem blev lite speciellt. Här ett litet utdrag ur boken:
Miss Hepburn gick bakom scenen för att gratulera O’Toole till ett framträdande och råkade komma just som han stod och pinkade i handfatet. Jag frågade varför skådespelare pinkar i handfatet och O’Toole sa att det sparade tid och dessutom var omklädningsrummen på de flesta teatrar toaletter. Yul Brynner gav en mer sannolik förklaring. Han berättade att han under en föreställning av ”Kungen och jag” gav en scenarbetare sparken för att han hade visslat bakom scenen. Han sa att han kickade honom eftersom man måste kunna koncentrera sig bakom scenen och inte bli distraherad inför sitt framträdande. ”Det är som att spola på toaletten. Det är det enda ljud som publiken kan uppfatta. Det är därför som skådespelare bakom scenen alltid pinkar i handfatet”, sa han.
Parkinsons ”Mitt Liv” kom ut på  svenska 2009 på Norstedts. Kan köpa spå nätet från Ad Libris och finns nu även i pocket.


På Ad Libris kan man också köpa Zlatan-boken. Fascinerande läsning. Zlatan gör väl egentligen inget för att framställa sig som en ”good boy”. Han återkommer på flera ställen i boken till varför han är som han är. ”Man kan ta en kille från Rosengård men man kan inte ta Rosengård från en kille”, är ett Zlatan-citat som återkommer några gånger. I ett litet förord skriver han:
”Den här boken tillägnas min familj och mina vänner, alla som har följt mig och funnits vid min sida, goda dagar likväl som dåliga. Jag vill även ägna alla barn där ute en tanke, alla barn som känner sig lite udda och annorlunda, som inte riktigt passar in och som blir sedda av fel anledningar. Det är ok att inte vara som alla andra. Fortsätt tro på er själva, det löste sig för mig trots allt.”
Ofta återkommer han till att han behöver adrenalinkickar som förklaringar när det vid olika tillfällen spårat ur för honom, såväl utanför som på planen. Man kan kanske undra lite om vad som kan hända när den aktiva fotbollssäsongen är över, den tiden närmar sig ju även för Zlatan. Hur skall han då hämta adrenalitet?
Han säger sig vara långsint även om han – någorlunda i alla fall – säger sig ha försonats med Lars Lagerbäck sedan han hängt ut Zlatan, Chippen och Mellberg för någon bagatellartad försening. Hans hat mot förre MFF-sportchefen Hasse Borg är dock grundmurat sedan Borg i stort sett gav f-n i Zlatan när han såldes till Ajax och enbart tänkte på hur mycket MFF skulle tjäna. Ju mindre till Zlatan desto mera till MFF, så var det ju. Zlatan är inte ensam om att inte ha förtroende för Borg. Och han har ju numera en agent i Mino Raiola som verkligen vet att ta för sig. Även om herrarna både en och två gånger bett varandra att fara åt h-e…
Det som glädjer mig är att Zlatan skriver om sitt förtroende för Rune Smith”journalisten som skrev den första stora artikeln om mig”. Vännen Rune var sportjournalist på Kvällsposten på den tiden Kvällsposten var just Kvällsposten!

Slutligen, Ad Libris är ett kanonställe att köpa böcker ifrån. Både billigt och snabb distribution. Kan nås här!

2 reaktioner på ”Läsvärt från Parkinson och Zlatan

    • Peter Kastensson

      Obegripligt gällande Takter. Förmodligen ren och skär okunnighet! Men det finns snart inga riktiga hästsportjournalister kvar. Dom är numera enbart speljournalister.

Kommentera

