Goodbye, Kvällsposten!

Standard

I morgon tar jag en veckoutflykt till Gran Canaria och Gloria Palace. Det innebär att jag inte kan köpa Kvällsposten. Det passar bra. Jag tänker inte fortsätta köpa när jag kommer hem.

Den utlösande orsaken är att Erik Jonsson, Erik Direkt, i morgon gör sin sista arbetsdag på tidningen där jag tillbringade 21 år fram till 1986. Nollåttorna tar över mer och mer och den spalt som Erik så förtjänstfullt tog över när Ulf R Johansson slutade försvinner. Den lokala förankringen tynar bort mer och mer. Erik Jonsson följde bl a upp den lokala jazzen, han var alltid bussig att backa upp t ex vad vi sysslade med i Hot House, och såväl Roger Berg Big Band som Amiralens Storband hade en vän i Erik Jonsson. Han var den siste på den skansen sedan Christer Borg gick i pension för några år sedan.
Jag kan väl sägas vara gravt yrkesskadad i det att jag fortsatt köpa Kvällsposten så kontinuerligt man kan genom alla år. Men nu får det banne mig vara slut. Expressen dödar medvetet den lokala tidningen. Möjligen försöker man ett tag rida på namnet Kvällsposten som är lokalt känt. Men Expressen kommer aldrig att bli en lokal tidning här nere.
Det verkligt trista i sammanhanget är ju tyvärr också att den morgontidning som har monopol här nere, det vill säga Sydsvenskan, bara blir sämre och sämre. Och sämre. Aldrig ser man t ex något om ovan nämnde storband, trots att de drar fulla hus på såväl Palladium som Konserthuset. Ju svårare desto bättre. Inkonst, Babel och f-‘n och hans mormor, precis som om det är popsnörena som köper tidningen.

Men en gammal sanning är att recensenter inte skriver för läsarna, man skriver för varandra!

 

2 reaktioner på ”Goodbye, Kvällsposten!

Kommentera

