En resa rensar huv’et!

Standard

I går gjorde jag en hastigt påkommen utflykt till Köpenhamn. Till Skindergade och till Charlie Scott’s. Eftermiddagsjazz.

Fast egentligen åkte jag inte (bara) för att lyssna på Baked Beans Jazzers. Primärt var det för att komma ifrån och rensa huvudet från en massa otrevligheter som slagit rot.
Som gammal moderat och Alliansvänlig person har jag svårt att förlika mig med migrationsminister Torbjörn Billströms totalt empatilösa uttalanden om den 91-åriga demenssjuka kvinna som skulle utvisas men som räddades av Europadomstolen till att i alla fall tillsvidare få vara kvar hos sin anhöriga i Sverige i stället för att utvisas mot en säker död i Ukraina. Statsminister Fredrik Reinfeldt, vars ansikte blir allt mera nollställt i den roll som landsfader han påtagit sig, såg heller inte någon anledning till att eventuellt modifiera lagstiftningen. ”Vi har inte råd” var ett genomgående mantra. Visst fan har vi det! Vi har råd att vara mänskliga i det här landet och EU:s uttalande var en välmotiverad käftsmäll, hrr Billström och Reinfeldt. Vad jag förstår är övriga riksdagspartier rätt eniga i om att det finns anledning till en lagrevision, Då så, kör över moderaterna i den här frågan! OBS! I DEN HÄR FRÅGAN!
Juholt då? Äh, han spelar i en division för sig…

Alla turer mellan travet och galoppen på Jägersro har blivit en sandlådelek med en massa ovärdiga, anonyma påhopp på en galoppsajt. Dock är det just nu väldigt och välgörande tyst från ledande galopphåll, det vill säga Svensk Galopps ordförande Hans Hansson och VD Gunnar Werner. Båda ligger lågt sedan ATG:s ordförande Mats Denninger lär ha ”läst lusen” av herrarna i samband med att man mer eller mindre lurat mindre vetande och korttänkta (om man har förmåga att överhuvudtaget tänka?) styrelseledamöter i Skånska Fältrittklubben att säga upp avtalet med Jägersro trav & galopp. Vilket, som det ser ut just ju, får galoppen att försvinna från banan efter den siste september nästa år.
Den 21 november får vi svaret. Då har Skånska Travsällskapet stämma och säger de drygt 100 medlemmarna nej till nya förhandlingar med galoppen så är det morsning och goodbye (tyvärr, tycker jag). Galoppens försök till utpressning med en bakgrund att Jägersro inte klarar sig ekonomiskt utan galoppen har fått en helt annan verkan än vad topparna i Svensk Galopp i Stockholm tänkt sig.

Nu har jag satt det på pränt också och det liksom Baked Beans Jazzers på Charlie Scott’s i går kväll har någorlunda rensat huv’et på mig. Så just nu skiter jag högaktningsfullt i såväl Moderater, Alliansen som galoppbråket.

En reaktion på ”En resa rensar huv’et!

  1. Mimmi

    Kvack, det låter ju helt sinnesjukt att ta bort galoppen från Jägersro. Jag tror knappt det är sant! Öh, Riksgaloppen är ju grymt bra. Vem är det som har fått hjärnsläpp? Heja, heja alla underbara och proffsiga galoppmänniskor på Jägersro. I mina drömmar bygger en generös GUD en ny arena i Skåneland om ni inte blir kvar på Jägersro.

Kommentera

