Kultur på båda sidor Sundet

Standard

Det var Gallerinatt i Malmö i går. Men vår – Skuggans och min – gallerivandring började redan med en tågresa till Helsingborg strax efter 11 på förmiddagen. Öresund Runt heter en bra biljett från Skånetrafiken och målet var Kronborgs Slott i Helsingör.

Jag måste skam till säga erkänna att jag aldrig besökt detta, från Shakespeares Hamlet, världsskända slott. Kan faktiskt inte påminna mig att jag ens under skoltiden besökt Kronborg. Och det är ju absolut en brist i utbildningen. Nog borde det väl funnits en utflykt till Kronborg från Västra Skolan eller Malmö Realskola/St. Petri Läroverk där jag tillbringade sammanlagt 12 år. Slottet har anor från 1420-talet när Erik av Pommern införde Öresundstullen, byggdes om till slott av Fredrik II i slutet av 1500-talet, brann ner 1629 men återuppfördes av Kristian IV.

Peter Sternäng i välkänd Hamletpose. En flaska Wibroee är väl så bra som en dödsskalle…

Nu var det inte slottet vi var intresserade av. Konstföreningarna i Helsingborg och Helsingör arrangerar något som heter Konst På Kryss den 24 september-7 oktober med utställningar i Gamla Tullhuset i Helsingborg och i Kronverksporten på Kronborg. På Kronborg ställde vår vän Peter Sternäng ut, och det var målet. Lokalen var ett gammalt fängelsehus på utsidan av vallgraven.
Vi hade gott om tid, anlände vid 13-tiden bara för att få konstaterat, att här öppnade man inte förrän två timmar senare efter den svenska invigningen. Men skit samma, det finns att alldeles utmärkt café på Kronborg, där faktiskt ölen är billigare än på Hamlet, båten alltså mellan de båda städerna. Där är det nämligen inte billigt.
Peter Sternäng ställde ut pannåer, det vill säga oljemålningar på behandlad masonit. Stilleben målade i ateljé. När ljuset faller rätt ger det en illusion av att det är verkliga objekt som hänger på väggen, lite form av magi faktiskt. Kolla nedan, ”Bittern playing with fire”. Bittern är en dvärgrördrom, en fågel, sällsynt både  i Sverige eller Grekland, där Sternäng tillbringar en stor tid av året.

Peter Sternäng vid ”Bittern playing with Fire”, och det är ingen blixt som reflekterar sig i brandskåpet, det är målat. Vi ser också ”Hommage á Ebba” nere till höger och bakom en bit av ”Four down and one to carry”.

Sammanlagt är det tio konstnärer som ställer ut i Helsingör. Ganska kul är Kathrine Van Godts färgglada grisar på golvet i en av fängelsehålorna, hon är känd i Danmark för sin PIGart. Fastnade även för Helsingörskonstnären Finn Rasmussen som kommer att representera Danmark som ett av 84 länder vid konstbiennalen i Florens i december.


En av Kathine Van Godts grisar. Nedan Finn Rasmussens ”På kryds”.


Mycket folk från båda sidorna Sundet. Och Gallerinatten i Malmö får ursäkta. Efter tåget hem från Helsingör hade min kulturambition fått sin beskärda mättnad. Plus en viss trötthet. Det finns bonn osse i en fattig…

Bilder: PETER KASTENSSON

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s