Hästar och musik – det är skillnad det…

Standard


Rakt över gatan, på andra sidan Limhamnsvägen. Malmö City Horse Show med SM och Världscupen i fälttävlan. Nästan mitt i sta’n.

Här har man en fantastisk anläggning som kommer att utvecklas framåt 2013 då man får arrangera EM i fälttävlan. Från balkongplats kan jag följa en del av tävlingen. Men tog mig samman och promenerade över gatan och ner på Limhamnsfältet en mycket klibbig lördagseftermiddag. Vore faktiskt inte fel med lite åska i natt…


Jag besökte också serveringstältet för att försöka göra lite jämförelser. Om knappt 14 dagar slår ju vi i Hot House upp vårt jazztält vid Södertull för att vara med i Malmöfestivalen för 22a året. Det verkar inte som det är samma regler som gäller för hästar som för musik!
Den som läst den här bloggen vet att jag är mycket kritisk till Tillståndsenheten i Malmö för deras byråkratiska vilja att göra allt så svårt som möjligt för musikföreningarna att servera öl och vin. Trots att man som vi i Hot House alltså gjort så i 21 år utan minsta anmärkning. Det handlar alltså om åtta dagar och i år har Tillståndsenheten tvingat tre personer från varje styrelse att gå en kurs på två heldagar plus ett avslutande prov. Man lägger sig i vilken mat som serveras. Danska smörrebröd anses t ex inte som mat. Det måste finnas tillagad mat och speciellt kök om man tillagar på plats. Smörrebröd är inte tillagade??? Man får inte servera ”stilla vatten”, alltså vatten på flaska utan bubblor. Kranvatten skall det vara! Ekologiskt kaffe måste finnas, ekologiskt öl och vin också och f-n och hans mormor.
Det här gäller av allt att döma inte för serveringstältet vid ridtävlingarna. Öl och vin fanns, champagne förstås. Något ekologiskt såg jag inte. Något speciellt kök fanns inte, här blandade man matpersonal med serveringspersonal hej vilt. Någon huvudbonad för dom som tillredde maten sågs inte, ej heller plasthandskar. Alltså sådana bestämmelser som gäller för musiktälten. Och var så säkra på att byråkraterna från Tillståndsenheten kommer att göra visitationer hos oss!

Tillståndsenhetens byråkratöverhuvud  heter Per-Eric Gällblad. Har han månne en fot i  Ridsportförbundet som kan förklara de skillnader som tydligen föreligger mellan olika typer av arrangemang?! Eller har Reepalu bestämt så?

PS! Inga vakter som kontrollerade att jag inte tog med mig min starköl ut ur det helt öppna tältet! Det måste musiktälten ha!!!

Kommentera

