Jag hade roligt!

Standard

Jag är 60-plussare och drygt det och dessutom skåning. Alltså är jag den målgrupp som Semestersabotörerna i Falsterbo vänder sig till. Och den tillhör inte den högdragna författaren Oline Stig, enligt egen utsago, som av Sursvenskan skickats ut för att recensera sommarevyn ”Plötsligt i Falsterbo” på Strandbaden.

Sven Melander, Mikael Neumann och Tommy Juth – pianisten Peter Berglund inte att förglömma – underhåller för femte året i rad, nu i regi Marianne Mörck, och har flyttat från Vikingabyn i Foteviken till Solsäter i Höllviken och till Strandbaden i Falsterbo. I ett programblad tackar man Outlaws som ”invaderade” Gessie Byakrog där man tänkt vara i år och fick flytta till Strandbaden. Ett alldeles utmärkt val, även om jag kan rekommendera att ta med en kudde. Det finns bekvämare stolar, om man så säger…
Jag hade  roligt. Jädrigt roligt! Det hade mitt sällskap också. Sven Melanders timing är inte av denna världen och får jag dra fram en personlig höjdare är det ”mordet” på Lars Forssells Snurra Min Jord med Mikael Neumann, Sven Melander och en jordglob, eller rättare två. Publiken tvingas göra vågen för Tommy Juth och hans pipa i  O Sole Mio. Mikael Neumanns musikaliska geni som vanligt i generös bjudning.
Två timmars (plus paus) rakt-på-underhållning i ett rasande tempo med texter av Melander-Neumann-Juth med lite hjälp av Åke Cato. Vi får förstås både Madelaine Brache/Juth och hennes försupne man Holger Brache i Sven Melanders skrattkrampande improvisationer.

Som sagt, det här var jädrigt kul. Bussen stannar utanför för den som inte är bilburen. Undrar om Sursvenskan hade skickat ut en vegetarian att sätta betyg på en utpräglad köttkrog? Frågade Fredrik apropå Gnällpostens val av recensent till Semestersabotörerna.

Bild: Claes Westling

Kommentera

