Hur tänker Sydsvenskan?

Standard

Sydsvenskan har ägnat 12 helsidor åt Staffan Holmqvist i Lund. Han är avliden sedan några år tillbaka. Anledning? Han sägs ha utsatt pojkar för sexuella trakasserier – OBS inte övergrepp, skillnaden kan vara hårfin.

Jag är inte alls främmande för att det är en korrekt beskrivning. Det skrevs redan på 90-talet om detta. Han hängdes ut i TV med namn. Holmqvist var en stor man inom svensk och internationell handboll, väl känd av alla oss som var sportjournalister på den tiden. En polisannmälan ledde dock inte till någonting. Det blev aldrig något åtal. Men han fråntogs så vitt jag minns sina uppdrag i den klubb han tillhörde, Lugi.
I skuggan av höjdhopparen Patrik Sjöbergs avslöjanden i sin bok beträffande tränaren likaledes avlidne Viljo Nousiainen har nu flera gamla Lugispelare trätt fram och pratat om Staffan Holmqvist. Varför gjordes inte detta medan personerna levde och hade möjlighet att försvara sig?
Nej, jag tycker inte det skall tystas ner. Absolut inte. Men är det verkligen befogat att så här tiotalet år senare ägna 12 helsidor – och mer kommer säkert! – åt denna tragiska historia? Det är inte ATT Sydsvenskan berättar det hela, men HUR tidningen valt att göra det. Oerhört detaljerat med skildringar från  duschrum och badbassänger etc. Det är detta jag ställer mig frågande till.
Men så går det väl när man till chefredaktör väljer en litteraturvetare och kulturjournalist som Daniel Sandström. Han kanske har ett behov av att hävda sig och visat att han också ”kan” nyheter. Personligen tycker jag att Sydsvenskan har förvandlats katastrofalt till det sämre sedan Sandström tog över. Och jag har varit med sedan jag blev läskunnig för så där en 65 år sedan…  Även om det förvisso finns några journalister som Per T Ohlsson och Anders Engman och några andra som fortfarande är läsvärda.
Men, men… det vet ni ju redan som läser mina rader.

Slutligen… är det någon som är förvånad över att nyinvigningen av Moriskan i Folkets Park formade sig till en föreställning med socialdemokratiska förtecken?!

2 reaktioner på ”Hur tänker Sydsvenskan?

  1. Ann Oy

    I Tage Danielssons bok ”Typer” finns det, om jag inte missminner mig, beskrivning av en människotyp som lider av ”betydelseblindhet”.

    Vet inte riktigt varför jag kommer att tänka på det när jag läser bloggen ovan, men något är det… 😉

Kommentera

