Kan man få rätt mot ett parkeringsbolag?

Standard

Så här såg det ut på parkeringsplatsen mellan Ola Hanssonsgatan och Limhamnsvägen i går morse. Det föranledde Q-Park att förse min bil med kontrollavgift på 600 kronor. Ajabaja, där fick jag inte parkera. OBS att det har inget att göra med den svarta skitpåsen som en idiot till hundägare snyggt placerat vid sidan av min bil.

Men knackar man lite på is och snö, så kommer parkeringsnummer 31 och 32 fram, som bevisar att det faktiskt är två parkeringsplatser, varav 32 är min, som jag betalar hyra för till Vittsjöborg AB varje månad.


Att det finns nummerskyltar, ej snöövertäckta, på samtliga andra platser på den här parkeringsplatsen har inte fått kontrollanten att reagera. Här får man inte stå, punkt och slut.
Det skall bli intressant att se vad som följer. Jag överklagade direkt i går eftermiddag. Denna överklagan kompletterades i dag först med intyg från förvaltningsbolaget att jag har betalat och har rätt att stå här, Strax innan jag skrev det här kompletterade jag ytterligare med bilderna. Vill meddela, att jag gjort det i en ytterst vänlig ton. Jag har fått ”automatsvar” från Q-Park på mina tre mail. Alla likalydande:
”Hej. Vi har idag tagit emot din invändning mot en kontrollavgift. Om du inte har meddelat annat så kommer vi att skicka vårt svar till den person som var fordonets ägare då kontrollavgiften utfärdades. Vår handläggningstid ligger för närvarande på ca 2-4 veckor. Under tiden ärendet handläggs behöver du inte betala kontrollavgiften. Vid eventuella frågor och funderingar är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer 0771-96 90 00. Om du har fått brev från kronofogden skall du bortse från texten ovan. Överklagan skall istället göras dit. Med vänliga hälsningar Q-Park AB.”

Jag är vädigt tacksam för att jag i initialskedet slipper betala 600 kronor. Kan det betyda att jag ”ligger bra till”? Skall bli intressant att följa utvecklingen. Skall jag fortsätta att vara artig och snäll? Kanske gör man mig ansvarig för att den firma som har hand om fastighetsskötseln tippat snön över skyltarna? Fortsättning följer!

Slutligen…
…några reflexioner betr. det nyligen avslutade VM i handboll. Snacka om stora sportsmän. Här ges och tas stryk i tuffa närkamper och inte en jävel gnäller! Jämför med överbetalda ishockeyspelare med massor av skydd över hela kroppen som slåss med klubborna och kastar handskarna för nävfight så fort man anser sig alltför hårt tacklade. Eller fotbollsspelare, många också överbetalda, som slänger sig och vädjar till domaren om en medspelare skulle råka småfisa i närheten. Nä, tacka vet jag tuffa grabbar (och tjejer, den bjuder jag på!) i huttebollen!
Inte för att jag kan kallas rojalist, men nog var det ändå på något sätt stort med danska prinsarna Fredrik, Joachim och drottninggemålen Henrik vid finalen i Arenan tillsammans med med statsminstern Lars Lökke Rasmussen och kulturministern Per Stig Möller. Såg någon till Fredrik Reinfeldt? Såg någon till Lena Adelsohn Liljeroth? Anä, det var väl för långt att orka masa sig från 08-land till Malmö?

Det svenska kungahuset skall vi bara inte tala om. VM i en global sport skiter Carl Gustaf och hans familj högaktningsfullt i. Det är reatt åka till Olympiska Spel i något avlägset land och frottera sig på andras bekostnad.

5 reaktioner på ”Kan man få rätt mot ett parkeringsbolag?

  1. Jag är rädd för att QPark vinner ett ev. mål i rätten med tanke på hur stroppigt VD:n uttalar sej. Hörde från säkert håll som det heter om en handikappad man som QPark inte ansåg hade ett fullt synligt tillstånd. Han vann i Hovrätten men QPark gick till Högsta Domstol och vann.
    Vem delar på böterna? QPark och markägaren?

  2. Hej Peter,
    Glöm det med att få rätt för hur rätt Du ändå har så får Du ändå betala.
    Q-Parks domstol i Uppsala (givetvis opartisk!!) kommer att döma till Din nackdel. I går hade TV4 lokalredaktionen ett inslag från Helsingborg (kolla det) lika sjukt eller ännu sjukare än Ditt.
    Går Du sedan in på min blogg http://www.kennethsvardag.blogspot.com och tillbaka till mina bloggar för september (från den 9) så kan Du se vilket helsike jag hade.
    Lycka till
    Kenneth

  3. Hej igen Peter.

    Såg Du TV4 lokalnyheter ikväll? Dom fortsätter nu att jaga Q-Park och nu börjar Fastighetsbolag som anlitar Q-Park att vakna.

    Önskar att Du som har en vass penna också ansluter Dig till dessa som synar Q-Park i sömmarna.

    Ännu ett fall var att en som parkerade sin bil på 24 timmars parkering med P-lapp fick böter trots att lappen satt i rutan.

    P-vakten kunde inte se P-lappen därför lappade han bilen.

    Problemet? Frost på vindrutan.

    Mvh
    Kenneth

  4. pekasten

    Jag är dålig på TV, hade fantastisk Hot House-kväll på Tuppen med Paul & His New Orleans Gang. Men jag skall kolla på webben i morgon. Q-Park skall synas! Och jag kan bli jävligt ilsken om det behövs.
    Peter

Kommentera

