Två lysande reportage

Standard

Egentligen hade jag tänkt skriva en ny drapa om Sydsvenskans sportchef Anja Gatu. Men så tänkte jag efter. Hon är ju så löjeväckande usel så det känns som att sparka på en liggande. Kalla en totalt obetydlig VM-match i handboll mellan Sverige och Danmark för ”årets match”… Så jag tänkte om – för det finns faktiskt dugliga journalister också på Sydis.

En sådan är Anders Engman som sköter hästsporten. Av alla de slag. Även om Gatu har sålt bort all trav och galopp förutom Jägersro som nu sköts av ett ATG-bolag. Snacka om oberoende journalistik!
Nåja, Anders Engman var det. I dag har han ett lysande reportage om amatören Ida Olsson som skadades så svårt i en montéolycka i Halmstad för snart två år sedan. Reportaget ligger på nätet, http://www.sydsvenskan.se och klicka fram sporten. Anders Engman när han är som bäst. Fast han är inte dålig på att tippa heller. V65-förslaget till Jägersro i tisdags på 300 kronor satt klockrent och gav 9.932 kronor tillbaka!
Reportaget på Ida Olsson fick mig att tänka på Lutfi Kolgjini, som ju skänkte sina championpengar, 20.000 kr, för 2009 till Ida, så att hon kunde ta hand om hästen i reportaget, Saida Camillo, som betyder så mycket för henne. Det här säger nämligen väldigt mycket om Ludde Kolgjini också.
Genom min resa till ryssarna i Thailand missade jag en del av de festligheter som kom Ludde till del efter hans fabulöst framgångsrika 2010. Utsedd till Årets Tränare i Sverige, vann Svenskt Travderby med Joke Face som blev Årets Fyraåring och Svenskt Travkriterium med Raja Mirchi som blev Årets Treåring. Champion både som tränare och kusk på Jägersro. Och eftersom vännen Ludde är något av en filantrop så skänkte han även bort championslantarna från 2010, sammanlagt 30.000 kronor, till ett gott ändamål. De går till ett stipendium till den lärling som vid nästa års Hästgala på Jägersro utses till Årets Lärling!
Det här tycker jag säger mycket om Ludde, en sann både människo- och hästvän! Han är också oerhört populär var han än drar fram i hela landet. Alltid beredd att ha värdefulla åsikter, aldrig rädd att framföra dessa även om det inte alltid tas väl upp av travpamparna. Men oftast har han ju rätt, Ludde!
Jag har nu också sett den film som TV4 gjorde med Kolgjini vid ett besök i hans födelseland Albanien. Även om konkurrensen för all del inte är speciellt hög, så är det här det absolut bästa travreportage kanalen gjort, rörande och berörande om en mycket  snäll och omtänksam människa som är tillbaka till sina rötter. Producerat av Lissi Gustafsson. Det sänds i repris på söndag i TV4 kl. 15.30, efter sändningen från Prix d’Amerique. Men det kan också hittas här!

Det känns extra skönt och värmande med Lutfi Kolgjinis framgångssaga sedan jag idag fått besked efter ultraljudundersökning i Lund att lymfan fortsatt är cancerfri. Inget är beständigt men so far so good och det skall firas med Roger Berg Big Band på Tuppen ikväll!

2 reaktioner på ”Två lysande reportage

  1. Mikael Åström

    Tack för länken, det var sevärt om Ludde. Jag tyckte mig se Herr Redaktören applåderandes på läktaren. Iklätt något gult. Kan det stämma?

  2. pekasten

    Ingen aning, faktiskt. Gul är jag i själen men inte så mycket utvändigt. Men vänta bara till sommaren. Jag har handlat färgglatt i Thailand!

Kommentera

