Elefantlek i sandlådan

Standard

Jag vill egentligen ha en riktig papperstidning. Jag är ingen anhängare av tidningsläsning på nätet. Så gammalmodig är jag. Men vad göra. I Thailand och Karon Beach finns bara några hybrider av kvällstidningarna, tryckta i A3-format till en kostnad av drygt 40 kr i svenska pengar räknat.

Så det får bli nätet. Och då kan man ta del av hur stora elefanter som Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund och den ständigt stridbare författaren Björn Ranelid har en riktig fight i sandlådan. Men, det är kanske vanliga människor dom också! Eller…
Björn Ranelid är inte oväntat med i TV4-såpan Let’s Dance. Säg var han inte är med! Det är ett program jag aldrig sett och knappast i min egen lilla snobbism tänker titta på heller, även om min systers svärdotter Hanna Graaf-Karyd deltar. För övrigt en alldeles förtjusande trevlig tjej det lilla jag träffat henne. Nåja, det  hör inte hit.
Björn Ranelid har uppmanat de vittra ledamöterna av Svenska Akademien att börja dansa. På Akademiens hemsida bloggar Peter Englund och skriver: ”Noterar att Björn Ranelid uppmanat mig att följa hans exempel och delta i dokusåpor. Det kommer inte att ske. Däremot har jag inga invändningar mot att han gör så själv. Allt som håller Ranelid borta från skrivandet välkomnas.” Inte så snällt.
Ranelid riposterar förstås, han gör det i Expressen: ”Att Svenska Akademiens sekreterare uppmuntrar Sveriges mest anlitade författare att sluta skriva är oerhört allvarligt, snudd på tjänstefel. Min senaste bok är tryckt i sjätte upplagan och jag är mer anlitad än han någonsin kommer att bli. Jag har aldrig sagt att han ska vara med i en dokusåpa bara uppmuntrat Akademiens ledamöter att dansa, är han inte läskunnig? Jag har vunnit Augustpriset, jag förstår inte hur Svenska Akademiens sekreterare kan uttrycka sig som han gör”, säger han till Expessen.
Varpå Englund i mail till Expressen skriver: ”Det här är inte första gången Ranelid bär sig åt som en typisk skolgårdsbuse, som drar runt och muckar gräl och tycker att han har rätt att smälla till vem han vill när han vill, men som sedan piper i högan sky när han själv åker på en vinge.”
Haha, det här är ju jättefestligt!
Jag har själv i den här spalten erkänt att jag har svårt för att läsa Björn Ranelid. Kanske är jag inte tillräckligt kulturellt intelligent. Jag menar, jag är ju bara en gammal sportjournalist, som dock tycker att även idrotten tillhör kulturen.

Men när man läser uttalanden som ovan kan man ju tillåta sig att undra dels vad kultur är och dels vad intelligens är? Fast det kanske är skönt även för högt stående individer och tunga elefanter – i egna ögon – att ibland krypa ner i sandlådan till oss andra vanliga?!

2 reaktioner på ”Elefantlek i sandlådan

  1. Fredrik Olin

    Internetet är, ibland, en välsignelse. Får oss vinterhuttrande att glädjas åt upplivande bloggkommentarer från de lyckligare lottade.

  2. Rolf Liljeblad

    Internet är, inte bara ibland, en välsignelse. Av megaformat! Mänsklighetens största revolution någonsin, större än feodalism, industrialism, kapitalism, kommunism och nuv marknadsfundamentalism. Genom solfångare, FNs enkla Linux-laptop för 3e världen ($85) och bysamfällighetens lilla nätverk, kan slavättlingar, aidssjuka, exploaterade, slagna-syrautsatta-våldtagna kvinnor, sjuka o sängliggande, förtryckta, utslagna, åldrade, döende samt rationaliseringsövertaliga i hela världen ta del av upplysning, alfabetism, skolundervisning, försörjningsutvägar och välståndsökning.
    Inom några årtionden har alla då 10 miljarder världsmedborgare tillgång till webben och det krävs inga filosofitalanger för att inse de 90%-iga positiva
    effekterna härav. Förmodade 10% minus torde representera uppror, resning och rättvisekrav.

Kommentera

