En bok där hjärtat är med

Standard

Boken ”…och vi var med” som handlar om MFF, är den sista av fyra (tror jag) som kommit ut i anledning av klubbens 100-årsjubileum. Jo, jag är fortfarande gul i mitt IFK-hjärta även om färgen väl med klubbens regress bleknat något. Men jag gillar den här boken.

Författaren Björn Ranellid och fotografen Pierre Mens bok ”Fotbollens höga visa” tyckte  jag också om. Men det är två vitt skilda produkter. Ranelid-Mens bjuder på en bok som behandlar klubben i deras hjärta från ett betraktande perspektiv lite uppifrån. Utan att jag för den sakens skull vill kalla det för ”von oben” som är ett negativt begrepp. Det är en bra – och fin – bok, som jag har skrivit om tidigare i positiva ordalag.
”…och vi var med” med underrubriken ”en resa i det blå med laget vi älskar” är författad av Carlo Nilsson och Sven Liljegren (Sr) – på bilden ovan med boken – och dom flesta bilderna är tagna av Claes Hall. Carlo Nilsson är egentligen musiker. Sven Liljegren som jag lärt känna som en god Bullen-vän är (bl a) gammal krögare – jo, det finns matrecept också i boken! – och Claes Hall fotograf (förstås). Här närmar vi oss dom blå rötterna på ett annat sätt. Från ”Kommando Kellerman” som låter farligare än det är till supporters som Axel, ”Paw-Paw”, Erik, Per Kindgren m fl.
Personliga porträtt av dom stora blå profilerna Bosse Larsson (den störste!), bröderna Hjertsson, Krister Kristensson, Ingvar Svahn (en av mina personliga favoriter), ”Tejpen”, gamle journalistkollegan Calle Palmér, ”Puskas”, ”Gripen” m fl m fl. Fast jag saknar lite min gamle arbetskompis från Kvällsposten Kajan Sandell. En anteckning i marginalen.
Många igenkännandets minnen dyker upp. Jag tillhörde ju dom som inte bara låg bakom målen på Gamla Idrottsplatsen, jag var så priveligierad att jag var bollkalle bakom den väldige och blonde målvaktshjälten (för mig) Tore Svensson

”…och vi var med” har fått med årets guldavslutning också, och det är snabbt jobbat av Isabergs Förlag, snygg är boken också. Ett tilltalande julklappsförslag tvingas även ett gult hjärta som dock har känsla för gammal Malmöhistoria tycka.

FOTNOT 1: Jag vill varna för boken ”Guldåren” av Johnny Ambrius som bara är skitdyr. Samma författare som till den riktigt dåliga boken (tyvärr) ”Bo Larsson – en skånsk samuraj”.
FOTNOT 2: Tidigare Sydsvenskan-journalisten Håkan Malmströms ”100 MFF:are” är däremot högst läsvärd.
FOTNOT 3: Om det finns någon officiell 100-årsbok vet jag inte. I så fall har den knappast satt några egentliga spår?
FOTNOT 4: Sicket jävla väder. Men det skall väl gå att ta sig dom 200 meterna till Tuppen och Roger Berg Big Band ikväll?!

6 reaktioner på ”En bok där hjärtat är med

  1. pekasten

    Tyckte jag läste ”journalist” nånstans, bra i alla fall. Knappast nå’n större skada skedd, va’? Men jag har nu ändrat i bloggen.

  2. Rolf Liljeblad

    Trodde jag skulle slippa Björn Ranelid i Peters blog!
    Denne har nämligen bl a textsatt Gunnar Lundhs fantastiska fotobok om 50-talets Malmö, och där i sin blåögda enögdhet lyckats med konststycket att undvika ta namnet IFK Malmö i sin mun. Visserligen var MFF i särklass med
    sin långa vinstsvit, men även alla malmöidrotters moder IFK utförde i juni 1956 en strong prestation och på Idrottsplatsen mot Brage kvalade sig till Allsvenskan, där man förblev decenniet ut.
    Det gula namnet har mig veterligen aldrig heller förekommit bland Ranelids övriga miljoner ordkaskader, trots att lika många malmöbor gick på IFKs matcher under 50- och 60-talen.
    Så, bäste Peter, koppla inte bort alla fotbollsfilter!

    • pekasten

      Nu handlade bloggen om böcker om Malmö FF. Och det är faktiskt också så, att Björn Ranelid medverkade i IFK Malmös 100-årsjubileumsbok ”Gula tider” som kom ut 1999 under rubriken ”En världsbild som förvreds”.

  3. Rolf Liljeblad

    OK, frånsett ‘Malmö på 50-talet’ får jag väl lätt skamset erkänna att även min
    världsbild nu förvridits något i pro-ranelidsk riktning…

Kommentera

