Grattis till Hövdingen, 85 idag!

Standard

Denna novembersöndag gratulerar jag Hövdingen som uppnått den avsevärda åldern av 85 år. Sylva Dahlberg firas i dag hemma hos sonen Lars ”Skuggan” och hustru Connie Dahlberg. Så det blir inget Bullenbesök idag för någon från famljen Dahlberg. Tror jag. Och Connie fick nog avstå den traditionella söndagsboulen i Pildammarna också. Tror jag också.

Jag måste komma ihåg att ta med mina presentkort på biobiljetter till Sylva. Hon och väninnan Elisabeth är i motsats till mig frekventa biobesökare. Och presentkorten fick jag när jag tackade ja till att vara med om en forskning på MAS, MUS eller SUS eller vad det nu heter avseende allergier, där man punkterade min rygg på en massa ställen. Jag var inte allergiker. Fast jag tror inte man kollade eventuella problem med hö och halm, som tacksamt räddade mig som mycket ung från att bli luftvärnsofficer. Då fick man inte drabbas av astma om man låg på halmmadrasser – som det var på Lv4:s logement 1959! Jag blev malaj i stället för att befordras till konstapel ungefär vid den här tiden för 51 år sedan. Bittert då men jag kom snabbt på andra tankar. Detta var en liten parentes.
Biobiljetterna skall jag lägga i plånboken så att jag kan överlämna dom till Sylva när vi ses på Bullen nästa gång. Sylva är gammal arbetskamrat till mig från Kvällsposten-tiden som legendarisk växeltelefonist i SDS-huset på Segevång. Hon brukar ta cykeln lite då och då från Limhamnsvägen till Bullen och ett eller annat glas vitt vin. Själv har jag gett bort min cykel. Malmötrafiken är alltför farlig och jag tycker heller inte att mitt balanssinne är som förr. OBS! Det har ingenting att göra med eventuellt intag på Bullen! Bara så ni vet!

Förresten… kanske tar jag en promenad till Storgatan i eftermiddag. Eller 32-an…

2 reaktioner på ”Grattis till Hövdingen, 85 idag!

Kommentera

