Snömos om namnpublicering i kvällspress

Standard

Mycket talar för att polisen i Malmö fått fatt på den som av någon anledning kallas för ”lasermannen”, tidningarna är snabba till att hitta rubriknamn på både den ene och den andre. Man är också väldigt snabba med att både namn- och fotoledes avslöja vem det är.

Det bryr jag mig egentligen inte om. Det journalistiska etiken har ju förflackats med åren och journalistförbundet och dess ordförande Agneta Lindblom Hulthén har i den här frågan flera gånger.överlevt sig själva. Men jag blir lite förbannad när jag läser Expressen-Kvällpostens ansvarige utgivare Thomas Mattsson idag. Han skriver apropå namnpubliceringen att tidningarna ”publicerade namn och bild, eftersom det föreligger ett uppenbart allmänintresse att så konkret som möjligt skildra och försöka förklara de uppmärksammade vansinnesdåden mot Malmöbor.”
Sicket jävla snömos! Det enda som gäller för Mattsson och hans tidningar – liksom förstås för för Aftonbladet – är att sälja så många lösnummer som möjligt. Allt annat är trams!
Men polisen, som tydligtvis gjort ett strongt jobb, ligger på efterkälken. Man måste hitta nya och snabbare rutiner för fotokonfrontationer med tanke på att både namn och bild på misstänkta personer numera snabbt kan hittas förutom i tabloidpressen även på nätet. Genom bildpubliceringen som skett sägs fotokonfrontationer nu i princip vara av noll och intet värde.
Mera Thomas Mattsson i dag: ”Kvällsposten är normalt mycker restriktiv med att publicera namn och bild på misstänkta eller dömda brottslingar och undantag görs endast då der föreligger ett uppenbart allmänintresse.”
Mådä? Det var kanske därför man namngav den blott 18-årige MFF-spelare som fick lite för mycket att dricka i samband med guldfirandet, fick spel och bråkade med en taxichaffis och hamnade i fyllecellen?

Klantigt skött av MFF för övrigt, där tränaren Roland Nilsson i princip menade att grabben ju är vuxen och själv får ta ansvar. Har verkligen klubben inget ansvar för en ung påg – som knappast kan sägas vara vuxen?

2 reaktioner på ”Snömos om namnpublicering i kvällspress

  1. Nu hade jag inte rört alkohol när jag var arton, men nog kan en ung man i den åldern ta ansvar för sig själv, och ta konsekvenserna. De blir nog inte så allvarliga och bör heller inte bli det. I ungdomligt oförstånd råkar han i ett lättare handgemäng med en taxichaufför plus lite annat som aggregerar situationen. Jag har träffat på yrkesmän i den branschen som jag haft lust att markera mot, men jag är ju vuxen.
    Jag kan inte klandra MFF för detta. Han, Alex, får nog svara inför ansvariga!

Kommentera

