Tung tid för Fredde

Standard

Jag var på Jägersros lunchgalopp i dag. Där träffade jag Fredrik Johansson, vår störste jockey någonsin i Skandinavien. Ett världsnamn. Det var tyvärr ingen rolig syn.

Fredrik satt i rullstol. Han har varit hårt olycksdrabbad under några år. Men alltid kommit tillbaka och nått nya, stora triumfer. Förra året vann han bl a Tyskt Derby för andra gången, nu med Wiener Walzer. Det betyder att han inte bara är den ende svenske jockey som vunnit ETT Grupp 1-löp, han har vunnit TVÅ. I slutskedet av säsongen 2009 slog han upp en svår senskada i axeln, som han tidigare drabbats av. Detta skedde under träningsridning i Aten.
Han kom tillbaka i slutet av april. Men efter en tävlingsdag på norska Övrevoll var olyckan framme igen. På Klampenborg den 4 maj red han Abba-Benny Anderssons Perks som snubblade i starten och Fredrik åkte i backen och forslades till sjukhus i Köpenhamn.
Jag har förgäves sökt information om hur det gått för honom. Tyvärr tycks informationsverksamheten inom galoppen gått i stå. Senaste infot jag fick var av Wido Neuroth, den norske stortränaren som Fredde rider för. Wido berättade att Fredrik då fanns på lasarettet i Lund och att det inte verkade speciellt bra.
I dag sa Fredrik så här. ”Det är hjärnan och nerver i ryggmärgen som inte har vaknat. Det kan ske i morgon, men det kan också ta flera månader innan jag så att säga vaknar igen.”
Vid fallet fick han en fraktur i en kota och kan nu inte röra högerbenet. Även om det känns tungt, så ser han ändå en ljusning eftersom han kan har kunnat börja röra foten.

En läkare kan förstås förklara det bättre. Men det är inte så här jag vill se min vän Fredrik Johansson. Av hela mitt hjärta önskar jag honom snabb bättring och tillfrisknad. Han är bara 39 år och skall normalt ha flera bra år i sadeln framför sig.

Kommentera

