Livet är så jävla orättvist!

Standard

Ett chockartat besked fick jag i fredags. Mats Johansson finns plötsligt inte bland oss längre. Egentligen förstår jag det fortfarande inte när jag bestämmer mig för att sätta dom här raderna på pränt.

Jag träffade ju Mats Johansson på torsdagseftermiddagen. I den sköna solen satt han utomhus vid ”24 kvadrat” den utmärkta lilla kvarterskrogen-caféet på Sergels väg 13 B med ingången kloss till min trappuppgång. Han brukade ofta dricka sitt eftermiddagskaffe där. Sedan cyklade han ner till Bullen/Två Krögare på Storgatan. Var det dåligt väder syntes vi ibland på 32-ans buss som tog oss till Konserthuset och den korta promenaden till Bullen.
I torsdags bytte vi några ord när jag kom ut med min golfbag för att köra till Sofiedal sent på eftermiddagen. Mats var en passionerad – till skillnad från mig – golfspelare.
Jag kom inte till Bullen den dagen, men Mats intog som vanligt sin öl, en eller två, kanske blev det en liten whisky av bästa sorten också i lag med Lennart Flygare och dom andra som hade sina stamplatser vid fönstret vid baren. Lite vanvördigt kallat ”akvariet”. Han begav sig hemåt på cykeln vid sextiden, Njutningsmänniskan Mats Johansson förlorade sig högst sällan – nästan aldrig – i senare excesser. När han parkerat sin cykel i garaget vid Limhamnsvägen, två hus ifrån där jag bor, föll han samman och avled på platsen.
Mats Johansson som blev 66 år hade ganska nyligen gått i pension från WMU, World Maritime University, men fick tyvärr inte njuta någon längre tid av detta.
Det är mycket svårt att förstå att man aldrig mer får se verserade och så oerhört trevlige Mats längre. Vare sig på ”24 kvadrat” eller på Bullen. På Bullen tändes ett ljus tillsammans med ett glas öl och en liten whisky vid det runda stambordet i baren på Bullen. Men han kommer aldrig tillbaka. Varför skall livet vara så jävla orättvist?

2 reaktioner på ”Livet är så jävla orättvist!

Kommentera

