Dansk TV och Skavlan bäst

Standard

En envis förkylning som tycks älska mig börjar så smått motvilligt lämna min kropp. Det har betytt att jag ägnat mig en del åt att titta på TV i veckor som gått. Inte alltid speciellt uppbyggande. Ärligt talat är det inte speciellt mycket som fägnar mig.

Talang, Idol, Anna Anka, Den galne snickaren (eller om det är kocken?), nakna fyllot Plura och hans suparkompis Scocco (är det väl?) skulle jag inte bemöda mig om att titta på ens om jag var dödssjuk. Däremot har dansk TV sänt Cirkusrevyen 2009 i fyra avsnitt. Och får jag bara igång min DVD så får jag sett även första kvarten av första halvlek, där Lisbet Dahl har sitt sedvanliga bravurnummer när hon totalt utan rytmkänsla sjunger – och dansar! – en chacha. Det är makalöst roligt och man behöver inte vara en fantom på danska (som jag…) för att drabbas av skrattanfall. Kolla det här några år gamla klippet från det nummer som återkommer i ny skepnad varje år. Jag vet inte många som har en sån fantastisk tajming som denna Grand Old Lady i danskt teater- och revyliv. Hennes gestaltning av nye statsministern Lars Lökke Rasmussen var också ett skrattpiller. Lisbet Dahl, som också är regissör för Cirkusrevyen, är unik. Och dessutom har ju Cirkusrevyen också Ulf Pilgaard, i 2009 års revy magnifik som bankdirektör som inte fick bonus.

Varför finns det inte längre i Sverige med sina fina revytraditioner en Cirkusrevy? Visst finns det goda revyer, som t ex Arlövsrevyn med Kent Nilsson och Sven Melander och Semestersabotörerna med Mikael Neumann, Tommy Juth och Melander igen nere i Höllviken. Så finns det förstås Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Men tyvärr är det ju så här i landet att det inte får bli för roligt i TV eftersom ingen kanal bemödar sig om att spela in någon av de tre föreställningar jag nämnt. Här skall det vara förnedrings-TV med herrarna Filip och Fredrik (vad är det för kul med dom?), den överskattade Petra Mede och jag inte räkna dom alla…
Men jag är väl för gammal?! Eftersom jag faktiskt tycker att Sveriges Television har ett utmärkt program med norske Fredrik Skavlan. Då är det genast några feminister som poppar upp och tycker han är sexistisk!!! Va f-n håller dessa bitterfittor på med? Vad var det för sexistiskt i hans program i går med bl a Sarah Ferguson och Cheryl Cole. Samtalet med Magnus Härenstam var verkligen lyhört. Lysande TV. Tycker jag.
Apropå TV hörde jag i eftermiddagens Vinnare V75 i TV4 kommentatorn Johan Edlund prata om en häst som avancerade framåt. Kan man avancera bakåt?
Wellwell, det är sällan jag brukar vara förkyld och det dröjer förhoppningsvis länge till nästa gång. Så pass bra att det blev en golfrunda i går med Liisi och Thomas på utmärkta Sofiedal, sammanträde med styrelsen i Harry Arnold-Sällskapet i förmiddags och ikväll ett besök hos Malmö JazzHouse på La Couronne där bl.a Niclas Bardeleben spelar.


Slutligen sägs det att våren är här. Men jag kan garantera att draksurfarna (eller vad det heter?) i Öresund i eftermiddags knappast riskerade att drabbas av värmeslag i den iskalla vinden!

2 reaktioner på ”Dansk TV och Skavlan bäst

Kommentera

