Ännu en bedrövlig TV-gala!

Standard

Med inga förväntningar satte jag mig framför TV:n i går kväll för att titta på Idrottsgalan i SVT. Jag blev inte besviken. Mina föraningar var rätt. Det var uselt, det mesta. Med ett undantag. Galaledaren Peter Settman var smått lysande i en trist församling!

Fotbollsgalan från Arenan i Malmö var ett absolut bottennapp med programledarna Jessica Almenäs och Adam Alsing. Därvidlag överträffade gårdagens Idrottsgala vida Fotbollsgalan. Vilket i och för sig inte var så svårt. Men i övrigt? Usch!
Ingen av dom stora var där. Ingen Zlatan, ingen Helena Jonsson. När Morgan Alling (vem f-n är det?) gick upp för att hämta Zlatans pris som Årets Bäste Manlige Idrottare höll han att tacktal som förmodades vara roligt. I stället var det rena hånet mot Zlatan. Ett av de värsta bottennappen i går. För att inte tala om prisutdelarna! Pösmunken Jan Guillou är numera en parodi på sig själv. Niklas Wikegård anses av någon anledning som en storhet inom ishockeyn. Han var bara pinsam och har väl inte slutat prata än… Länspolismästaren Carin Götblad snackade i evigheter beledsagat av ett fånigt leende. Etc. etc.
Humorinslagen skall vi inte prata om! Magnus Uggla framförde en parafras (som jag inte vet vem som skrev) på Norgevisan som Tage Danielsson och Hasse Alfredson skrev till Mosebacke Monarki redan 1968. Melodin var Lively från gamle skiffel- och Chris Barber-banjoisten Lonny Donegan. Uggla har aldrig tillhört mina favoriter och den här versionen av den ursprungliga och excellenta Norge-visan gör mig inte mera positiv. Här är originalet med Moltas Eriksson och Helmer Bryds Eminent Five Quartet!

TV-produktionen från Idrottsgalan var heller inte överväldigande. Är det så roligt att – i brist på annat? – panorera in f.d storheter som tycktes mer och mer packade ju längre kvällen led? De s.k. tacktalen orkar jag inte ens kommentera… Prinsen då? Verkar inte vara någon muntergök precis I sin otidsenliga frilla. Lägg ner!

Kommentera

