Heja Ranelid!

Standard

Vilket liv, vilket kiv! Kvällstidningarna slåss om att hitta rubriker till Stjärnorna på Slottet, ett av de program som tidningarna skapar i symbios och ohelig allians med SVT. Man vet vad som händer långt före eftersom programmet är inspelat, men man blundar helt för eventuell nyhetsförmedling. Förrän i efterhand. Så mycket för tidningarnas oberoende…

Men OK, det skall ju bli bra TV. Och till skillnad från t ex Robinsondravlet och TV3:s lyteskomik med Anna Anka, så är ju faktiskt Stjärnorna på Slottet BRA TV enligt mitt förmenande. Inte minst med en Björn Ranelid i full frihet. Nåja, en sanning med viss modifikation visar det sig. SVT gick in och klippte en del av hans uttalande om den sömngångaraktige polisprofessorn Leif GW Persson. Som gick i taket (så mycket man nu kan göra det i sömnen…) och tyckte Ranelid var en fjolla som bara var avundsjuk för att GW säljer flera böcker. Jag har läst en av hans kriminalromaner, och jag kan väl säga så mycket som att det inte inspirerade till att läsa flera!

Björn Ranelid ”avrättade” också Linda Skugge, som av någon märkligt anledning av Expressens dåvarande kulturchef Per Svensson (nu på Sydsvenskan) satts att recensera en av hans böcker. Och ägnade en del av recensionen åt ett tyckande om Ranelids utseende. Helt OK, tyckte Svensson. Men vad hade han sagt om en manlig recensent ägnat sig åt att skriva om en kvinnlig författares utseende. Därmed påstår jag inte att Skugge är författare. Men det är tydligen helt OK för – gärna tatuerade (hoppsan där blev det visst lite utseendefixerat) – feministiska bitterfittor att skriva vad dom vill på kultursidorna?

Nu har någon journalist, ej inblandad i ovanstående, tydligen anmält Stjärnorna på Slottet, för Granskningsnämnden för partiskhet. Detta på grund av de som Björn Ranelid gick i svaromål mot/angrep inte fick tillfälle att försvara sig? Fick Björn Ranelid försvara sig samtidigt som när GW Persson och Skugge försökte göra sig lustiga över honom? Icke! I tidningarna, och inte bara kvällspressen, får man nämligen skriva vad skit som helst i krönikeform och i kulturens namn.

Så heja Björn Ranelid! Jag lovar att ge dig en chans till, det är några år sedan jag försökte läsa dig. Kanske har mitt intellekt blivit starkare med åldern? Och som jag tidigare skrivit, jag gillade dina texter till Pierre Mens bilder i Fotbollens Höga Visa.

Kommentera

