Gott och mindre gott från helgen

Standard

Äntligen är den värsta julhelgen över. Nåja, äntligen och äntligen… så jädra mycket har jag inte lidit!

En hastigt påflugen förkylning som inte var svinflunsa höll mig hemma på Juldagen. Men med hjälp av en del medikamenter (ibumetin, esberitox) försvann den lika snabbt. I alla fall febern. Annandagen tur och retur på torra vägar till Båstad för att en jullunch med min syster och broder och delar av deras familjer. Ingen julmat, tack för det syrran!
På kvällen första Stjärnorna på slottet i SVT och sedan Hot House på Tuppen. Kul konstellation i Stjärnorna. Jag gillade till och med Björn Ranelid. Vars författande jag tyvärr inte förstår, jag har försökt men klarar det inte. Men hans texter till Pierre Mens bilder i den nyutkomna boken Fotbollens Höga Visa gillar jag. En absolut annorlunda bok inför MFF:s 100-årsjubileum 2010 från bokförlaget We Are Sailing. Absolut värd att införskaffa. Till skillnad från Guldåren – från Erik till Hasse utgiven av Sportförlaget. Jonny Ambrius har tidigare förekommit med några Malmöböcker och den här är inte ett dugg bättre… 650 kronor är rena rånet för den spekulativa menlösheten.


Hot House på Tuppen med Julorkestern. Ulf Darinder kornett, Anders Holmberg klarinett, Göran Holmberg banjo, Kalle Kronqvist bas och Frank Andersson trummor var förstärkta med Hans Ingelstam trombon och härligt svängiga Anna-Mia Barwe. Sprittande dixieland, lite Jazz po skånska och allra mest gillade jag Am I Blue med Ingelstams tonsäkra trombon och Barwes bluesstämma. Fint som snus!

Coming up i Malmö är en Jazzvarieté med Gunhild Carling och hennes syskon och föräldrar (är väl också med?) och Big Band på Konserthuset fredag 8 januari. Den som orkar tar sig i likhet med mig till Café Selina i Köpenhman dagen innan. Jazzjam med bl a Björn Ingelstam trumpet och Niclas Bardeleben trummor tillsammans med klarinettisten Chris Tanner. Så här kan det låta på Café Selina som ligger på Skindergade 43, parellellt med Ströget. Tiden är 17.00-20.30.

Slutligen… inte en rad mer förrän hovrätten sagt sitt om travets Svanstedtaffär. Det skrivs så mycket skit om den här olustiga affären i alla fall.

PS. Det fanns en tidning som skrev om Butch Miles-kvällen på Konserthuset som jag skrivit tidigare om – Orkesterjournalen.

Kommentera

