Sällskapsresan lever!

Standard

Minns ni Sällskapsresan? Lasse Åbergs filmsuccé från 1980? Dum fråga, den minns väl alla! Resan lever fortfarande i högönsklig välmåga. Om man nu skall kalla det så. Jag har precis kommit hem från Sällskapsresan av årgång 2009.

Man bara väntade på att Stig-Helmer Olsson, Berra Ohlsson och Ole Bramserud skulle kliva in i form av Lasse Åberg, Sven Melander och Jon Skolmen. Deltagarna har dock blivit uppemot 30 år äldre. Många av dom (oss). All inclusive är den nya innegrejen. Fri mat och kröken. En av deltagarna påstod att resebyråerna nu samarbetade med Viktväktarna och Nämndemansgården! Hej vad det viftar!

Fast min spanska favoritbrandy Magno ingick inte i all inclusive. Den fick man betala extra för. Halva priset dock. Det gjorde jag gärna, annan inhemsk brandy är rena rävgiftet. Jag är inte ensam i min förtjusning för Magno – se kommentar till den tidigare bloggen nedan.

Inte en lugn eller tyst minut runt poolen. Bingo på högsta ljudnivå, vattengympa, shuffleboard, pilkastning dagen lång. Drinkarnas långa eftermiddag som så småningom övergick i prisutdelning med diplom och dåliga viner (vad man nu skulle med dom flaskorna till?) på kvällen. Snacka om förnedringsföreställningar, men vad bekymrade det? We Are All The Winners och unisont tackande inför jublande kompisar. Bara ”sälen” fattades. Tjosan.


Den gamla hederliga synten stod i högsätet hos den duo som framförde dansmusiken. Nåja, musik och musik… Men fullspikat och all inclusive. Jädrar anåda.

Hygglig underhållning bjöd en grupp som kallade sig The Drifters, som förstås inte hade ett dugg med 50- och 60-talets stora stora favoritgrupp under ledning av Clyde McPhatter att göra. Det finns många The Drifters världen runt idag.


Inte en lugn stund. Såvida man inte drog sig undan mot internetavdelningen. À en euro för sju minuter. Här var det ingen all inclusive.

Inte Glorias internetavdelning men väl Lena’ Internetcafé inte så långt därifrån. Något billigare men inte mycket. Men här kunde man ta del av sändningen från TV4 och V75 Vinnare och förstås spela på ATG Live via datorerna som hade svenska tangentbord.

Jaja, en mild överdrift allt det här, Bortsett från internet. Gloria Palace med sin gourmetavdelning Gorbea i San Agustin på Gran Canaria är helt OK. Men en stor reservtion har jag – och nu menar jag allvar. Är man på Solresor verkligen medvetna om att det på Gloria Palace finns en ”show” med ugglor, en falk och en örn i nattklubben på kvällen??? Dessutom en förevisning av några ormar. Tyvärr hade jag inte kameran med mig just då. Beklämmande!

Nice to be home again. I morgon blir det första ultraljudundersökningen i Lund ingående i det forskningsprojekt som jag är med i hos John Wayne Cancerinstitute i Santa Monica i Kalifornien. Spännande och intressant.

Kommentera

