Nostalgisk trängsel på Bullen

Standard

Nostalgin flödade på Två Krögare/Bullen på måndagen. Skådespelaren Kristina ”Gagga” Kamnert hade boksläpp boken ”Mitt Bullen”. ”Alla” var där!

Per Eggers hade rest ner från Stockholm och underhöll bl a tidigare krögaren Jan Dalheim och KIRA-förlagets Jeanette V Rosengren, sittande till vänster.

”Gagga” jobbar numera som frilansande skådespelare och jag såg henne senast i en roll i Häxjakten på Hipp med bl a Tom Ahlsell och LG Ragnarsson. Båda var förstås på Bullen i går. Det var också Per Eggers som rest ner från Stockholm där han spelar i musikalen Hairspray och som sjöng en något obskyr visa. ”Ljud- och inspicientlegendaren” – och Bulleninventariet! – Hilding Ericson uppvaktade ”Gagga” med en känslosam tolkning av Cornelis Vreeswijks Veronica. ”Krutte” Hedberg och Peter Clemedsson från Grus i Dojjan – spelar på Bullen 5-6 december! – var på plats. Mikael Wiehe syntes i vimlet liksom Håkan Skytte och Dan ”Gisen” Malmquist.
Jacques Werup, vars diktsamling ”Tiden i Malmö, på jorden” kommit ut i nytryck med förord av Timbuktu skymtade förbi. Han kan för övrigt träffas på Glokala Folkhögskolan Sofielunds Folkets Hus i morgon när Kjell Hansson har sin sista författarträff för säsongen. Jo, Kjell Hansson var förstås också på Bullen,

Kristina ”Gagga” Kamnert tillsammans med Maj Lindström och Ruth Törnberg.

Icke att förglömma så var Maj Lindström där tillsammans med Ruth Törnberg, en gång i tiden pressansvarig på Malmö Stadsteater, det gamla och ”riktiga” Malmö Stadsteater som nu heter Malmö Opera. Såväl Maj Lindström som ”Gagga” Kamnert har för övrigt belönats med Kvällspostens Thaliapris för sina insatser på Malmös scener. Att Maj Lindström, Malmöteaterns Grand Old Lady, nu 87 år, däremot inte fått Malmö Stads Kulturpris är en skandal! Hör han det, Ilmar Reepalu!

Tidigare Bullen-krögarna Jan Dalheim som jag inte sett på massor av år dök och på plats fanns förstås också Jan Theander som för några år sedan sålde till Amy, Vicky, Lasse, Stina och dom andra kära vännerna i personalen. Janne T. avtackades speciellt av ”Gagga” för den stöttning han alltid gett, speciellt när hon spelade högt prisade monologen Shirley Valentine, som gav henne Thaliapriset,

”Mitt Bullen”, som ges ut KIRA Förlag, är ett bidrag till Malmös kulturhistoria. Bullen är fortfarande 40- och 50-talisternas vardagsrum, men även yngre generationer har börjat hitta hit. Jag skriver ”hit” eftersom placet numera också är mitt stamlokus sedan jag flyttade ner från Stockholm 1999. Men innan dess, till flytten 1986, var det skam till sägandes, Ölskänken på Savoy som var ”Mitt Bullen”, Två olika kulturer. Men ändå lika i sin medmänsklighet.

Det må ”Gagga” förlåta mig, men man kan inte ha mer än ett hem samtidigt. Och mycket av Savoy beskrev jag själv tillsammmans med bl a Gunnar Bernstrup i boken ”40 år med Guldkant” som kom ut 2004.

I sitt förord till ”Mitt Bullen” skriver Kristina Kamnert bl a:
”Mycket av det som hände i Malmö hade på något sätt startat i ett samtal över en öl där inne i den härliga cigarettröken. Där satt kreativa, färgstarka, engagerade människor som ville förbättra världen. Tillsammans flytta berg. Med musik. Kanske blev dessa människor sådana just för att de träffade varandra. Gemenskapen gjorde dem dynamiska. Jag hade aldrig trott att det kunde finnas en plats för människor som oss.”

Lite av detta lever fortfarande kvar på Bullen. Bortsett från cigarettröken då. När det blev rökförbud på Bullen slutade jag själv med giftpinnarna. Det är också något att vara tacksam för.

En reaktion på ”Nostalgisk trängsel på Bullen

Kommentera

