Paddan har spruckit!

Standard

Glorian har hamnat ordentligt på sned. Det gläder mig. Hoppas den trillar av helt från bäraren som själv satt på sig den. Jan Guillou.

Den mannen är en uppblåst padda. Jag minns att jag använde det uttrycket i början av 70-talet redan. Jag jobbade en hel del för Sveriges Radio och television Sprang inte sällan på honom i korridorerna på Baltzarsgatan. Och på det som kallades för Måndagsklubben – eller var det Tisdagsklubben? – som ett tag fanns på det som då var Teaterrestaurangen, numera Operagrillen.
Jan Guillou var en överlägsen och dryg typ som såg ner på alla andra, hade satt sig på en egenhändigt tillverkad piedestal. Sedan dess har jag tyckt väldigt illa om honom. Försökte runt 1991 läsa en av hans Hamiltonböcker. Vendetta står fortfarande i min bokhylla med en flik från skyddsomslaget på sidan 151. En vapenfixerad detaljfylld bok, jag förstår inte den enorma uppmärksamhet som hans böcker fick,
Nu har det avslöjats att den gamle kommunisten Guillou haft samröre med den ryska spionorganisationen KGB, något som han tydligen helt förtidigit i den självbiografi som nyligen kommit ut. Där trillade böjsorna ner och han sprack!

Gamle kollegan Kent Hansson skriver i dagens Kvällsposten: ”Det är tur att dumheten inte gör ont ty då skulle Jan Guillou för jämnan gå omkring och gallskrika.” Kunde inte formulerat det bättre själv!

Kommentera

