Long Island Ice Tea – rena dynamiten!

Standard

Nyligen vann en häst vid namn Longisland Icetea på Solvalla. Hästen tränas av Tomas Malmqvist på Jägersro. Jag missade att skriva om den på Jägersros hemsida i ett första läge. Den kom med dagen efter.

Jag visste att jag hade hört namnet Longisland Icetea tidigare, men kunde inte komma på i vilket sammanhang. Förrän häromdagen på Bullen. Det är en drink. Egentligen skall det skrivas Long Island Ice Tea, det finns en variant på Long Island Iced Tea också. Men hästnamn får högst omfatta 18 typer inklusive mellanslag, därför har man skrivit ihop det.
Vi var några stycken som blev bjudna på Long Island Ice Tea i fredags av ”hockeygubbsen” som alltid värmer upp inför Malmö Redhawks hemmamatcher på Bullen. Då kom jag på var jag stött på Long Island Ice Tea tidigare.

long_island_iced_teaDrinken blandas så här:

2 cl Vodka
2 cl Gin
2 cl Rom
2 cl Tequila
2 cl Cointreau
1/4 pressad citron
Coca Cola

Fyll drygt halva glaset med is.
Häll i Vodka, Gin, ljus Rom, Tequila, Cointreau och citronjuicen.
Fyll upp med Coca Cola, rör om och garnera med en citronskiva.

Jo, det är rena dynamiten! Jag hade tillsammans med Kaj Dannegård blivit bjuden på denna förrädiska drink – den är väldigt god! – av vår vän, framlidne boxningsvärldsmästaren Ingemar Johansson, i en bar i Portal Nous på Mallorca, vid juletid för så där en 20 år sedan. Inte bara en drink, vill jag minnas. Den var som sagt väldigt god. Jag blev också något berusad, vilket är ett understatement.

Därför tackade jag nej till dunderdrinken på Bullen. På så sätt kunde jag också uppskatta den hemmagjorda Limoncellon (grappa) till fullo när vi – Käthe ”Häxan”, Kjelleman, Fredrik och jag – bjöds en kulinarisk fyrarätters hemma hos Eva i går.

Kommentera

