Åldern tar ut sin rätt, nu är det Stopptid…

Standard

Dags för stopptid! Nu är man så gammal så att man platsar i Stopptid efter Sportspegeln söndag TV1.

Lennart Persson på travnet.se ringer på söndagkvällen och undrar om det är jag som intervjuar Bob Houghton och Eric Persson i ett TV-inslag från 1974 som sänds i Stopptid. ”Har ingen aning” blir mitt svar men jag jobbade mycket för radio och TV i början av 70-talet, så det kunde det ju vara så. Men minnet, det minnet…
Det var så! Jag kollade i TV24 senare på kvällen. MFF:s legendariske Hövding Eric Persson, som alltid med glimten i ögat kallade mig för ”din gule jävel” efter mina engagement som aktiv i IFK Malmö, mest ishockey och handboll, men senare även som bl a programskribent, hade anställt en helt obekant engelsman som tränare i Malmö FF, Bob Houghton 27 år. När han för första gången träffade MFF-arna 1974 för träning på Malmö Stadion, var jag utsänd för att göra ett reportage för TV-sporten. ”Elaka Persson” på travnet.se hade rätt. Det är faktiskt jag som förekommer i reportaget. I Stopptid står det visserligen Reportage Stefan Casta , men så är det inte! Minnet – ett kul sådant – återvänder när jag tittar på det. Någon som är nyfiken? Titta då här.

Bob Houghton blev guldtränare för MFF, han tog laget till final i Europacupen, föregångaren till Champions League. Stannade till 1980 med han återvände en period till MFF 1990-92, men sånt skall man aldrig göra, och det blev inte så bra. Bob reser fortfarande världen runt som fotbollstränare. Jag träffade på honom en gång nere i Florida när jag var där i ”hästärenden”, då låg han på träningsläger där med Toronto.

Bob Houghton kom med helt nya spelidéer till MFF. Han har dock inte nämnts som tänkbar ersättare till Lars Lagerbäck…

Kommentera

