”Mysa…?” Fy f-n!

Standard

Sistlidna helgen var som gjord för att stanna inne och ha det skönt. Men absolut inte ”mysa”, detta skräckinjagande ord som är så populärt för tiden. ”Mysa”… fy f-n! Det får mig att tänka på mjuka, pissluktande träningsbyxor och chips. Urrrk!

Men jag har observerat. I tidningar och framför TV:n. Hurusom lyxhoran från USA fortfarande anses värd helsidor i den kolorerade kvällspressen. Ehuru ”tillbaka i sitt rätta” element, som Skavlan sa i fredags. Men hon hade ju faktiskt fått vika ut sig hos honom också en vecka tidigare. Fast egentligen är hon ju inte värd att reta upp sig på, denna antivarelse och seriefigur som nog egentligen inte finns i verkligheten?
Annars är ju Fredrik Skavlan helt oförliknelig som programledare. Naturligtvis har han en duktigt redaktion runt omkring sig. Men han lyssnar, han ställer rätt följdfrågor, han får gästerna att prata med varandra samtidigt som det för programmet vidare. Så oerhört lyhört och skickligt.
Som i fredags när han i alla fall fick mig att fängslat lyssna till hjärnforskaren Jill Bolte Taylor, som drabbades stroke och – som Skavlan sa – fick sin egen hjärna att forska på. Fascinerande!
Författaren Björn Ranelid, ovanligt men inte i negativ mening, nertonad och norska deckarförfattarinnan Anne Holt kom liksom artisten Mika – med sympatisk framtoning – opåkallat in på hjärnans funktioner och Skavlan kallade vaket in Jill Bolte Taylor till intervjufåtöljerna igen. Möjligen var det förberett?
Har ni inte sett programmet så ta chansen här!

Fredrik Skavlan skulle – är jag säker på – bli en utsökt programledare för ”Här Är Ditt Liv”. Nej. jag tycker inte Ingvar Oldsberg är dålig, men ändå har han inte riktigt fått till det. Mycket beror förstås på gästerna. Mikael Persbrandt var skådespelaren som spelade sin roll även i det här programmet, Svennis Eriksson var bara cool och okoncentrerad. Stina Dabrowski senast ville inte alls vara med men ställde upp i alla fall. Kritiserade efteråt Oldsberg för att programmet varit för snällt. Men va’ f-n? Hon gav ju själv under programmet besked om vilka frågor hon inte vill ta upp. Samtidigt som hon faktiskt också sa, att ”hon var inte helt oförberedd på att hon kunde vara en person som var aktuell för Oldsbergs program”. Jag tycker Sven Melandet gjorde rätt som inte kom till Tant Dabrowski, vad han nu hade angett för skäl. Hon är nog märkvärdigare för sig själv än för dom flesta tittarna.

Eftersom jag är gravt yrkesskadad efter alla mina år i kvällspressen läser jag i stort sett dagligen någon av kvällsavisorna. På en insändarsida läste jag ett inlägg från en som kallade sig ”Sten” som avslutades med att skribenten liknade Fredrik Reinfeldts inställning till dom har det sämst ställt i samhället med Hitlers syn på judarna. Jag tänkte att det väl ändå måste ha fallerat lite i genomläsningen av vad som publiceras. Men tydligen inte, någon förklaring eller ännu mindre ursäkt har inte publicerats.

Det är tydligen dagens journalistik och då är jag glad jag inte längre är en del av denna.

Kommentera

