Jacques Werups hyllning till Malmö

Standard

statsministern

Adu, gå po lokal i en sån hattajävel! ”Statsministern” i näst sista stadiet på Bullen i går.

Kom att tänka på Jacques Werup och hans bok Hemstaden som kom 1982. Jacques Werup stötte jag på under min tid som frilansande radio- och TV-journalist på 70-talet i Sveriges Radios korridorer på Baltzarsgatan i Malmö. Jag köpte ett signerat exemplar med vänlig dedikation från Jacques när boken kom ut. Det var i Lundgrens Bokhandel på Södergatan.

Werup

Kan ni hitta den här boken nånstans kan jag varmt rekommendera ett köp. En kärleksförklaring till Malmö, Ribersborg, Gamla Idrottsplatsen, ”Pittahuset” (Gamla stadsarkivet på Östergatan vid S:t Petri Kyrka), Sydsvenskans oförliknelige och alltför tidigt bortgångne Bertil Widerberg (vars hem på Kyrkogatan jag gästat och kunnat lyssna på gama fonografrullar), Sturehof med Anna-Lisa och Maj-Britt (som jag då och då stöter på ute på Jägersro), tradjazzen med Coolings och Martinique Stompers (med klarinettisten Börje Wentrup som jag hade i det fotbollslag jag tränade på S:t Petri Läroverk) etc. etc. En underbar bok.
I denna finns bl a en skildring från en match på Gamla Idrottsplatsen mellan MFF och HIF:
”Smågrabbarna låg bakom målen på matcherna de åren, det vore otänkbart idag, tänk hundratals fanatiker nästan inne på planen, i ryggen på målvakterna, hängande i nätmaskorna! Nåväl, en och annan vuxen låg också där, en och annan komplett fotbollstokig vuxen, och det var just en sådan som fällde det minnesvärda yttrandet.
När domaren blåste frispark för HIF, jublade en helsingborgare, en halvvuxen grabb som nästlat sig in bland MFF-supportrarna. Det blev dödstyst bakom målet men bums kom repliken: – Adu, gå po match i en sån rockajävel!
En säkert fyrtioårig man hade fällt yttrandet och han granskade helsingborgsgrabben med yttersta förakt. Pojken hade verkligen en lustig rock, urmodig och bondsk! Alla lymlarna bakom målet skrattade naturligtvis grymt ut den tafatte tonåringen.
‘Gå po match i en sån rockajävel!’ Det dödligt trångsynta men också sinnet för detaljens storslagenhet. Av sådant består en del malmöitisk humor, lakonisk, realistisk, ofta skändlig men aldrig möjlig att förväxla med dumhet hos upphovsmannen. Det är den sortens småsinta eller storsinta för skämt som i årtusenden kommer att rädda mången malmöbo från att gå på minor i jämmerdalen.”

Jacques Werup! Jag träffar på honom då och då på Bullen/Två Krögare, då är han ofta tillsammans med tandläkaren och skicklige pianisten Bo Stalin, också en av grabbarna jag hade i fotbollslaget (liksom bortgångne Hoola Bandoola-medlemmen Povel Randén). Och jag var faktiskt bollkalle för MFF på den tiden bakom målen på Gamla IP!

Kommentera

