En del att se fram emot

Standard

En intensiv vecka är över. Och en vecka med diverse trevliga inslag inleds i kväll med galopp på Jägersro. Bara sju löp, rätt skönt.

AB Trav & Galopps VD Remy Nilson tvingads lämna tävlingarna på Jägersro i söndags innan huvudloppet, Svenskt Travderby körts. Tillsammans med många andra tillresta nollåttor. Rätt åt Remy! För det är ATG som bestämt att V65 inte för börja köras tidigare än 15.00 och att huvudloppet skall ligga sist. Vilket betyder första start kl. 13.10, fyra lopp innan V65. Och start för Derbyloppet först närmare halv sex, eftersom tävlingarna blev något försenade.
Jägersro tappade över 2000 personer jämfört med Derbydagen 2008. Fast det bryr sig ATG inte om. Man är enbart intresserad av spelet. Och man skall hinna avverka en V5-omgång på en annan s k saxbana innan V65 drar igång. Så var det inte i söndags dock, men V65-starten skall ändå vara densamma. Hur mycket tror man folk orkar – vänta på huvudavgörandet i drygt fyra timmar??? Jag är fullständigt övertygad om att detta starkt bidrog till publiktappet.

Nu leds Jägersro av kloka människor med Claes Lundell i spetsen. Jag kan svårligen tänka mig att man viker sig för korkade ATG-bestämmelser ännu ett år. För man vågar väl inte tro att ATG tänker om???

I eftermiddag – när reparatören är klar med min diskmaskin – får det bli en timme på rangen på Sofiedals Golfklubb. Det var ett tag sedan jag hade tid och möjlighet att lufta klubborna.

Torsdag har Tom Ahlsell furnerat mig med biljetter till genrepet på Massakerguden på Intiman, namnet till trots en komedi.

Fredag blir en förträff till det 50-års studentjubileum som sker på lördag med visning av vår gamla, nyrenoverade, skola St Petri Läroverk, som hette Realskolan på vår tid. Fredagen blir det återupplivning av Anaconda, ett kortspel som vi var några stycken som fördrev en del lördagseftermiddagar med på 50-talet. Då hemma hos Bosse Johansson i föräldravillan på Vittskövlegatan. Nu skall vi träffas hemma hos honom på Ön. Jag ser verkligen fram emot helgen. Fast hur Anaconda går till har jag totalt glömt.

Det innebär dock att jag missar Eva Flinks nya satsning på After Shopping Jazz på Restaurang Spisen i Lund. Lördag eftermiddag med start kl. 13.30. Premiärband är Ingelstam-Bardeleben & Fat Tuesday. Det skall jag återkomma till.

Kommentera

