Jag gillar det levande mer än spelet

Standard

En minnesvärd tisdagskväll med Hugo Åbergs Memorial på Jägersro har lagt sig. En stor sportslig kväll för oss som tycker att både travet och galoppen också innehåller en sportslig del.

För mig ligger intresset för de båda disciplinerna helt på det sportsliga. Jag var alltid en usel tippare när jag jobbade på Kvällsposten. Men det var ett nödvändigt ont och jag tyckte det var roligare att skriva om det som hände runtomkring bland fyr- och tvåbenta levande individer. Plus rent trav- och galopp-politiska skeenden. Idag är det i stort sett enbart spelet som gäller för tidningarna, startlistor upp och ner och fram och tillbaka. Tips, tips, tips. AB Trav och Galopp, ATG, har såtillvida lyckats väldigt bra, att banka in att det är spelet som är viktigt, inte sporten. Jag gillar det inte, men så är tiden och jag är jäkligt gammalmodig. Nog om detta.

Men en stor sportslig kväll var det inför drygt 15.000 personer. Att det för första gången var direktsändning i TV betydde säkert att det försvann – åtminstone – tusen pers. De båda inhyrda ”kom-fram-och-sägarna” av vilka jag gillar den ene men inte den andra, är båda ”seriefigurer” i TV4:s travsändningar.Och har väl lite av dubbla lojaliteter? Precis som jag när jag å ena sidan är ”officiell representant” för Jägersro när jag skriver på deras deras hemsida och å andra sidan bloggar här. Nog om detta också.

Så kan jag berätta att jag faktiskt fått delvis rätt av bostadssparföreningen SBAB, som jag skrev om för några dagar sedan. Av någon anledning hade man frångått sina rutiner, det vill säga att ränteinbetalningarna skedde vid autogiro. Den sista räntan var alltså inte betald, det har jag kollat på min internetbank. Självfallet skulle man ha räntan. Men lika självfallet var väl att jag inte skulle behöva betala påminnelseavgift när man utan att meddela något plötsligt inte använde sig av tidigare betalningsrutin? Jodå, det tyckte SBAB också, så nu får jag dom slantarna tillbaka. Inga större summor – men principen!

Det går att få rätt mot dom stora.

På måndag är det åter jazz hos min granne, det vill säga Ribersborgs Kallbadhus. Jag kan klara mig utan Roger Pontare, fast jag måste erkänna att han var mycket bra med Roger Berg Big Band på Palladium i våras. Men Vivian Buczek med Claes Crona Trio, det låter något. Det är få som kan svänga till det som hon!

Kommentera

