Travets överdomstol sänker travet

Standard

Det är sällan jag skriver om hästsport här. Mitt engagement för Jägersro att skriva i program och på hemsidan ger mig dubbla lojaliteter.

Men jag skrev att jag tyckte att travförbundets dom på 100.000 kr och 28 dagars avsträngning för Åke Svandstedt var rättvis. Detta sedan han oprovocerad i TV4 erkänt att han givit fördel för sin andrahäst när denna vann Drottning Silvias Pokal på Åby. Detta har inget att göra med att han står under åtal för bruk av grisfösare i träning.

Nu har travets överdomstol efter överklagande bestämt att fria Åke Svanstedt helt! Inga böter. Ingen avstängning. Grattis Åke! Och beklagar alla spelare på trav! Kontroversielle hemmatränaren Kari Lähdekorpi sa i TV4 Sport-sändningen i går från Halmstad inför V64-4. där han hade fyra starthästar, att då kan vi ju offra den och den och låta den och den ta hand om favoriten för nu är det ju tillåtet att köra hur som helst.

Nu skiter jag i om jag har dubbla lojaliteter, det här skiver jag som privatperson! För det är precis vad överdomstolen gör. Dom skiter i travets etik och dom skiter i spelarna! Man har gjort allt för att sänka svensk travsport. Jag håller med Lähdekorpi. Nu är det tillåtet att köra hur som helst, att mygla hur som helst i loppen. Jag har inget som helst förtroende längre för travets överdomstol. Som heller inte redovisar sina domsskäl förrän den 17 juni. Ja, herregud, man vill väl ha tid att springa och gömma sig?

Vem sitter då i den här domstolen. Jo, det gör..? Inte vet jag, det har inte meddelats. Ingen av dom kan läsa ett lopp – tror inte ens dom sett filmen! – och ingen av medlemmarna har fömodligen satsat en krona på trav någon gång. Möjligen är det högre jurister. Det är ingen ursäkt.

Ja, jag är förbannad. Eftersom jag är uppfödd med travsporten och älskar den, Men jag förstår ju, att det har man inget för idag. Tack, travförbundets överdomstol!

Kommentera

