Vecka med blandade karameller

Standard
I morgon måndag skall jag skriva kontrakt med Vittsjöborg på lägenheten Sergels väg. Hyresrätt med sundsutsikt. Så nu får Håkan Sköld skärpa sig. Ännu har han inte sålt min bostadsrätt på Möllan.

 

Nåja, ingen ko på isen, jag har några månader på mig. I värsta fall. Men min syster som har lägenheten nu vill gärna att jag tar över tidigare än 1 juli. Vi får väl se om det händer något i veckan. En busy vecka för en pensionär. Årsstämma med Jägersrotravet måndag kväll. Skall skära bort (eller frysa bort?) en fuling i på ena kinden och nå’t skit på ryggen hos Slottstades Läkargrupp tisdag och har sedan avslutande styrelsemiddag med bostadsrättsföreningen på kvällen (inget Jägersro då, det sköter Anders Nilsson som tagit över efter avlidne Mats Olsson). Onsdag förhoppningsvis en golfrunda. Torsdag årsmöte med bostadsrättsföreningen, då har jag gjort mitt efter två år som bas.

xaarist_081102_084På söndag är det förhoppningsvis äntligen dags för vår storvuxne men snart dyrbare vän, fullblodet Xaarist (bilden tagen av Ginnie Palm), att göra comeback när Jägersrogaloppen har sin riktiga vårpremiär. Han har fått alla möjligheter att återhämta sig och kurera sin ömtåliga rygg hos Gunilla Johansson med hjälp av massören Marie. Han ser i alla fall riktigt fin ut i träningen, nu är det bara att hoppas att psyket och huvudet också hänger med, att han inser att det faktiskt inte gör ont att springa längre.

Vårpremiär för galoppen alltså, då måste ju våren vara här. Och så sitter jag inne bakom nerdragen persienn både lördag och söndag. Framför datan för att kolla V75 med Olympiatravet i går och V65 med Breeders’ Crown och Ludde Kolgjini-hästar på Örebro i dag. Man är väl inte klok egentligen, men det handlar om jobb. Det är dock ingen njutning att lyssna till ATG Live. Om man så säger… Hade egentligen tänkt att göra ett första besök på nya Swedbank Stadion och matchen MFF-Trelleborg i dag, men det får anstå.

Apropå trav, så frodas okunnigheten och historielösheten både här och där. I Expressen/Kvällsposten skriver Matts Olsson från Göteborg idag att Örjan Kihlström nu har vunnit alla klassiska lopp sedan han vunnit Olympiatravet med Triton Sund. Vaddå klassiska lopp? Olympiatravet kördes första gången 1979 (på Jägersro, Pershing vann) och är absolut inte ett klassiskt lopp. Inom travet finns det bara tre klassiska lopp – Svensk Uppfödningslöpning för tvååringar som körs på Jägersro, Svenskt Trav-Kriterium för treåringar som körs på Solvalla och fyraåringarnas Svenskt Travderby, Jägersro igen. Örjan Kihlström har aldrig vunnit Svensk Uppfödningslöpning. Okunnigt, redaktör Olsson!

Slutligen… vill du bli riktigt jäkla glad? Jag är ingen anhängare av TV-programmet ”Idol” som kan ha tonen av förnedrings-TV. Det trodde jag också när jag tittade på ett inslag från engelska varianten ”Britain’s Got Talent”. Men fy tusan vad jag faktiskt skämdes. Över mig själv. Precis som jurymedlemmarna gjorde. Kolla här! Susan Boyle är namnet och hon hade en önskan sen hon var barn att sjunga som Elaine Page, Englands största musikalstjärna någonsin. Och som Susan sjöng I Dreamed A Dream från Les Misérables! Underbart, eller hur?!

 peter-vinjett9

PETER KASTENSSON

 

 

 

Kommentera

