Livet går vidare…

Standard

I dag på förmiddagen var jag i Helsingborg för att ta farväl av Mats Olsson, journalistkollegan som avled för några veckor sedan.

Jag skrev om Mats för i samband med att han avled den 5 mars, bara 47 år gammal. Begravningsgudstjänsten hölls i Sankta Anna Kyrka. En modern skapelse med ett mycket ljust och vackert kyrkorum. Men att ta farväl av en vän som bara är 47 år gammal kan aldrig vara ljust. Mats var ju mitt upp i sin gärning som frilansjournalist när följderna av influensan så orättvist ryckte bort honom. Vi var sex kolleger och vänner från pressrummet på Jägersro som åkt upp till Helsingborg. Mats hade hjälpt oss alla i olika sammanhang när vi hade behov för det. Kransar från Jägersro trav & galopp och Helslingborgs IF, klubben i hans hjärta, flankerade kistan.

Sankta Annas Kyrka ligger inte långt från Fredriksdalsteatern. När jag körde hem hörde jag i bilradion Eva Rydberg, Fredriksdalsteaterns komiker- och teaterdrottning, i Bofinken Knut, en av hennes stora succéer. Sinnet blev lite ljusare. Livet går vidare.

PETER KASTENSSON

Kommentera

