Bandy, handboll, Princemord, Maria Stuart

Standard
Jag var på bandyfinal i går. Igen. En tradition hos Fredrik, numera framför 42-tummare i storformat. Fast inte f-n ser man bollen bättre för det…
1959, eller var det 1958 kanske, såg jag en final live (det uttrycket fanns väl inte då) på Stockholm Stadion. Jag tror det var mellan Edsbyn och Falun. Vad det blev har jag inget aning om. Jag var i Stockholm för att spela handboll med IFK Malmös juniorlag mot AIK. Vi hade fått flyga i chartrat plan tillsammans med A-laget, sponsrat av en av IFK-handbollens (saligt i åminnelse, men grattis Malmö HK till Elitserieplatsen!) stora välgörare. Förlåt mig, men jag har glömt hans namn. Han var i alla fall droskägare. Men det var unikt då. A-laget med namn som dubble VM-guldmedaljören Kjell Jönsson, Åke Reimer, Limpan Lindberg och Ingvar ”Sluggo” Larsson. Vi flög upp på lördagen och bodde på Malmen. Och man förberedde sig kanske inte riktigt som man borde… Både A-laget och juniorlaget förlorade i Eriksdalshallen. 50 år sedan, usch!
ifk-junior1

IFK Malmös juniorlag i Eriksdalshallen. Dålig kvalitet (på bilden i alla fall!) men med är bl a Lars-Erik Olsson (andre stående från vänster), Nicke Jacobsson till höger om honom, Gunnar Hagstad (stående till höger) och Nils Wågert sittande till vänster om den bloggande f d målvakten.
Nåja, jag var i alla fall på SM-finalen på lördagen, biljetter hade ordnats av Bengt Ågren, sedermera höjdare inom Svenska Fotbollförbundet, och gift med Kerstin, syster till min bäste kompis i Malmö, Christer Lindskog. Vad matchen blev? Det här var en parentes.

Under några år har ett stamgäng från Bullen plus en del annat löst folk samlats hos Fredrik för bandyfinalen. Insläpp en timme före matchstart då efter visitation av Stefan Polis ”bandykaffe” (gissa själv) och bulle serveras. I halvlek korv med bröd som Fredriks son Erik fortfarande är behjälplig med. Bandyportfölj må medtagas. Och om vi inte alltid ser ”det lackröda nystanet” så har vi förbannat roligt. I år förgyllde (?) mogna cheerleeders, vi kan kalla dom ”Kogehönsen”, tillställningen i färgrika peruker och viftor (eller vad det heter) det hela. Tack Connie, Helena, Mona och Henrietta!

bandy1

Här kommer jag i alla fall ihåg resultatet. 4-5 till Västerås och Kjell Kulturell tog hem spelpotten i strid med Krutte ”Gruset” Hedberg & Ulla, Pastor Jansson, Fille, tidigare SDS-profilen och kassaförvaltaren Peer J och 15 andra. Mitt tips 7-3 till Edsbyn var inte ens nära.

Tog svängen om Bullen när jag skulle hem, men där var ”statsministern” så då gick jag hem. Vilket gjorde att jag kunde se ett TV-program om fantastiske trumpetaren och arrangören Wynton Marsalis och kocken Joe Besh, båda från New Orleans. Waynton Marsalis borde vara värd ett eget TV-program, jag är säker på att Björn Ingelstam i Helsingborg håller med mig.

Slog sedan över till SVT1 och kom direkt in i en låt med jätteflummaren Tomas Di Leva i en av sina hemska städrockar. Snacka om kulturkrock! Inte ens dansbandet Larz Kristerz’ (tror jag dom heter) mord på klassiska Prince-låten Purple Rain är värre. Jo förresten, det är det förstås. Sånt borde förbjudas i lag!

Slutligen… har ni möjlighet så gå och se Maria Stuart på Malmö Stadsteater eller Hipp som jag gammalmodigt kallar den anrika teatern på Kalendegatan. Mycket stark föreställning med lysande spel av de båda drottningarna Elisabeth/Cecilia Lindqvist och Maria Stuart/Katarina Lundgren-Hugg, Earlen av Leicester/Fredrik Gunnarson och – förstås! – Lord Burleigh/Tom Ahlsell. Det skriver jag inte bara för att Tom furnerade Fille och mig med genrepsbiljetter. Han är alltid bra, Tom!

peter-vinjett22 
 

PETER KASTENSSON

 

 

 

 

 

2 reaktioner på ”Bandy, handboll, Princemord, Maria Stuart

  1. Thomas Claesson

    Jag kom att tänka på en handbollsspelare i Malmö FF och kom på att han hette Ingvar Larsson och kallades Sluggo, han sköt hårda skott. Nu 2015-05-07 sökte jag på nätet och fick träff på din blog från 2009!

Kommentera

