Filmen om Bobby Darin räddade kvällen

Standard
Hästarna sprang inte riktigt som jag hoppats vid lördagens V75-trav på Jägersro. Bara nästan… Ett par sexor à 269 kr styck plus en bunke femmor värda 25 spänn vardera kan ju inte riktigt mäta sig med över 47 lökar för sju. Men jag fick mitt straff för den dåliga systemkompositionen på kvällen. Genom att lyssna på andra kompositioner.
 

 

Det var ett straff, skall jag säga. Schlagerfestivalprogram i TV har aldrig riktigt varit min likör och kommer aldrig att bli. Men det jag genomled framför TV-n i går var nog det värsta någonsin. Herreminje vilket elände. Allt under ledning av en skrikande Petra Mede. Hon må vara en duktig komiker men vem hade gett henne den här rollen? Christer Björkman? Har inte hans bäst-före-datum gått ut för länge se’n? Må vara att hon inte hade någon tacksam roll med tanke på alla virrigheter som gällde beträffande omröstningen. Men nog var hon en katastrof enligt min mening.
Låtarna då? Får väl erkänna att jag blev lite fascinerad av Christina af Ugglas, hon och hennes sång stack i alla fall upp ur smeten. Men i övrigt… Bläää!

Men min kväll räddades ändå. För jag skiftade över till SVT2 och filmen Beyond The Sea. Här var det musik och artisteri! En fictionstory med verklighetsbakgrund. Kevin Spacey hade regisserat och spelade själv huvudrollen i filmen om Bobby Darin. Som kunde blivit hur stor som helst som entertainer, men ett medföll hjärtfel ändade hans liv när han bara var 37 år gammal 1973. Slog igenom som pop- och rockartist med Splish Splash men kantrade över mot jazzhållet och fick stora succéer, den jag minst främst är Mack The Knife som inte stod Frank Sinatras eller Louis Armstrongs versioner efter. Dessutom gjorde han några filmer och fick en Golden Globe för en roll i Pressure Point och var dessutom Oscarsnominerad för bästa manliga biroll som Kapten Newman i Osynlig Fiende 1963.

Filmen Beyond The Sea bjuder på ett rikligt innehåll av musik och dans och Kevin Spacey ger Bobby Darin full rättvisa även om porträttlikheten inte är speciellt stor. Ett lysande stycke dramaunderhållning. Inte minst bjuder William UIllrich som spelar Bobby Darin som barn en fantastisk dansscen i slutet av den här filmen som fick fina recensioner vid premiären 2004. Bobby Darin är sorgligt bortglömd i dag.

Skillnaden mot det som bjöds i Scandinavium i Göteborg var himmelsvid.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 Tur att man inte är polis! Det hade jag aldrig pallat för. Det är inte politiskt korrekt, men jag kan ha stor förståelse för den frustration som kan drabba i samband med oroligheter i t ex Rosengård. Jaghade nog också haft svårt att hålla truten i en pressad sitution. Men poliser får inte lov att tappa omdömet. Än värre tycker jag dock det är när poliser på skolbänken – hur pressande är det?! – använder sig av rasistiska formuleringar i påhittade namn. Tyvärr finns några sådana poliser nu ute på gatorna. Att man lägger ner förundersökningarna förvånar tyvärr inte, internutredningar tycks vara en del av en skyddad verkstad. Fel signaler, enligt min mening. Självfallet har gamle överåklagaren Sven-Erik Alhem också poppat upp i debatten. Han ställer alltid upp när han kan bli omskriven…

 o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Erik Jonsson har nu verkat några veckor som ersättare till Ulf R Johansson i Kvällsposten. I ”Erik direkt” har han snabbt hittat sin stil. Jag tycker han gör det förbannat bra, min gamle kollega! Hoppas Expressen låter honom fortsätta! För det är ju Expressen som bestämmer. Som till exempel att från Stockholm sitta framför datan med ATG Direkt och bevaka V75-tävlingarna på Jägersro. Man har ju en utomordentlig korre i Bengt Adielsson i Malmö. Men så går det när man säljer ut journalistiken till spelnissarna på ATG och OTW. Hur oberoende är det? Aftonbladet är för övrigt inte bättre. Men jag gillar Lutfi Kolgjinis frispråkiga krönikor där på lördagarna!

 

I Sydsvenskan hade Anders Engman gjort ett kanonreportage på amatören Ronny Rydell och hans Hoity Toity Face i lördags. Härligt mänskligt och hästligt i den våg av spel – jag vet att det är det som säljer! – som sköljer över oss.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 Eva Flink har kommit med vårens program vid Källarswingen på Glorias i Lund torsdagar 19.30-22.30. Det ser ut så här: 19/2 JOE SPINACI m SWING AL DENTE, 26/2 BJÖRN INGELSTAM BAND, 5/3 ALF GRÖN o hans PRIMÖRER, 12/3 CAESAR´S JUMP BAND, 19/3 JAZZIN´JACKS, 26/3 MATTIAS NILSSON TRIO m ANNA-PAULINE.Bara ett stenkast från stationen. Och det är fri entré!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

 Slutligen… apropå Erik Direkt så kör han för tillfället en liten serie ”Dagens Agrelinare” från nyligen avlidne ”gammeldansken” Ove Agrelin. Små dansk-svenska underfundigheter. Idag: ”Östers kan man ikke li, om dom äts med etui.” (Östers, skall vara danskt ö, är danska för ostron).peter-vinjett7

 

 

PETER KASTENSSON

Kommentera

