Två tungviktare på besök

Standard

Två tungviktare – dock nerbantade! – besökte Malmö med några timmars mellanrum torsdag-fredag. Förre UEFA-basen Lennart Johansson fanns hos Malmö Bokhandel torsdag kväll tillsammans med Ken Olofsson, medförfattare till boken I Fotbollens Tjänst, och i morse besöktes Idrottsmuséets Vänner av journalisten och underhållaren Sven Melander.

lennart-johansson

Boken I Fotbollens Tjänst kom ut redan förra året, men Bonniers har inte kunnat marknadsföra den fullt ut, det vill säga tillsammans med författaren, eftersom Lennart Johansson drabbades av stroke förra året. Det vi såg var också en märkt man vid fotbollsgalan i TV4 före jul.

Av detta märktes inte mycket på torsdagskvällen. ”Jag är förbluffad över hans framställning och minne och som han kunde rabbla alla namn på till exempel japanska och koreanska fotbollsledare”, sa Sydsvenskans förre sportkrönikör Åke Stolt, en av det 20-tal åhörare som gick att ta in i bokhandeln.

”Jag mår hyggligt men det har varit svårare än man kan tro. Att tappa syn, talförmåga och känseln i vänster sida. Rösten bär inte inte riktigt och jag visar upp en sentimentalitet i många sammanhang som jag aldrig gjort tidigare gjort men som jag inte rår för”, sa Lennart Johansson, som blir 80 i november.

…och se’n berättade han! Han var under den dryga timmen inte något ”vrak”, hans tal var det sannerligen inget fel på, helt uppenbart trivdes han med Malmöbesöket. Han berättade om sitt första möte med Eric Persson i Malmö FF och den vänskap som uppstod mellan de två stora ledarna. Själv tillhörde Lennart Johansson arge antagonisten AIK. Han sa om MFF samma sak som om förhållandet med Djurgården i Stockholm: ”Med skal dom va’ men stryk ska dom ha’! Men det var alltid vi som fick stryk av MFF. Vi slogs på plan men var alltid vänner utanför planen.”

Egentligen hade inte Lennart Johansson några tankar på att sriva en bok. ”Men när Bonnier bad mig blev jag jag lite stolt och det har varit skojigt att gå igenom livet med sig själv”, säger han.

Lennart Johansson anses som en av de allra största idrottsledarna genom tiderna i Sverige. Själv drar han fram Sigfrid Edström – IOK-ordförande 1946-52 och en av stiftarna till Sveriges Riksidrottsförbund – och Victor Balck, bl a en av ursrungsmedlemmarna i IOK och en av de största tillskyndarna till Sommar-OS i Stockholm 1912. Att Johansson blev ordförande i UEFA, den europeiska fotbollsunionen, betecknar han ”som en jävla röta”. Att Champions League utvecklats till en jättesuccé kan man också tacka Lennart Johansson för. ”Men jag hade många till min hjälp, det var inte bara jag”.

Jag har ännu inte hunnit läsa boken I Fotbollens Tjänst där Ken Olofsson gjort ett mycket stort jobb med faktaresearchen. Men det skall bli mycket intressant att läsa om Lennart Johanssons möte med ryske presidenten Putin, där han hämtades av Chelsea-ägaren Roman Abramovitj privatplan. ”Putin var en spröd herre i vars blick man kunde se ett försök till leende när han hälsade mig välkommen”. Och engelske premiärministern Tony Blair sa vid ett möte på 10 Downing Street då Johansson gav beskedet att Tyskland och inte England skulle få fotbolls-VM senast, ”the match is over, let’s go for lunch”!

Lennart Johansson är nu hederspresident i UEFA, den förste någonsin. ”Jag valdes med acklamation och det måste väl betyda att man uträttat något!” Efter mötet åkte han till Savoy för sen middag med sin gamle vän inredningsarkitekten Bo Andersson som hade samarbete med Johansson, då chef på Forshaga Golv, vid en boutställning i Upplands Väsby 1985. Jag är för övrigt glade gamängen och vännen Bosse stor tack skyldig eftersom det var han som hjälpte mig till en lägenhet hos Väsbyhem när jag flyttade till Stockholm 1986.

 sven-melander

Prick klockan 0800 i morse gjorde Sven Melander entré i foajen i Baltiska Hallen tillsammans med ordföranden i Idrottsmuséets Vänner, förre fritidsdirektören Bertil Jönsson. Gissningsvis runt 400 personer hade satt väckarklockan tidigt för att hinna få en fralla och kaffe i sig innan frukostmötet började.

Ungefär lika många hade infunnit sig som vid decembermötet när Björn Hellberg gästade och det är förstås en succé av stora mått för den här veteransamlingen. Och om Björn Hellberg kan kallas en verserat verbal estradör så var det nu raka rör och tjong i kantarellen. Men roligt! Två former av berättande från två underhållare med journalistiken i grunden.

”Jag var en jävel på skridskor, fick ärva brorsans sillarör, men stirrig och nervös som barn”, sa Sven Melander som i presentationen till mötet kallades för tidigare ishockeyspelare. Och så tillvida stämde det ju, eftersom han spelade som junior i MFF – ”där jag var sämst” – och även senare i Pantern. ”Och så har jag sjukvårdsmärket i guld”, sa han så lagom anspråkslöst…

”Jag gick om första året i gymnasiet eftersom lärarna tyckte om mig. Fast det var idrotten som tog tid. I dag kan ungdomar gå på universitet och samtidigt ta OS-guld. Vad är det för individer egentligen, dom kan ju inte ha något sexualliv!” Var en av sanningarna Sven Melander bestod oss med.

Men han skall höras, det är inte speciellt kul att försöka fästa ner hans framträdande på papper. Sven är en liveartist, så gammal sportjournalist han faktiskt är.

Något av det roligast jag såg förra året var den revy som Sven Melander, Mikael Neuman och Tommy Juth spelade på Fotevikens Vikingamuseum utanför Höllviken under några sommarveckor. Grabbarna kommer tillbaka i år. Se till att skaffa biljetter i tid!

peter-vinjett6

 

 

 

PETER KASTENSSON

 

Kommentera

