Ludde, härligt kontroversiell – och champion!

Standard
Det var championhyllningar på Jägersro vid V75 denna lördag. 2008 års tränarchampion Lutfi Kolgjini var en av de fem som fick ta emot hyllningarna. Och han rivstartade året med fyra V75-vinnare. Alla körda och tränade av honom själv. Det har ingen lyckats med tidigare. Förstår inte att Vinnare V75 i TV4 inte hade det klart för sig.
champion

Champions är vi allihopa – från vänster montéryttarinnan Elin Piltoft-Nielsen från Århus i Danmark. amatörchampion Hanna Lähdekorpi, tränarchampion Lutfi Kolgjini, lärlingschampion Niklas Lindblad och så Erik Adielsson, kuskchampion för 12e året.
 

Jodå, det finns fem kuskar som har vunnit fyra V75-lopp samma dag – Erik Adielsson, Björn Goop, Lars Lindberg, Åke Svanstedt och Örjan Kihlström två gånger. En har tränat fyra vinnare, Kari Lähdekorpi. Men han kör inte lopp och ingen av kuskarna har tränat alla sina fyra vinnare. Men det har Ludde. ”Det är stort”, tyckte han själv.

 Visst är det så!

Ludde må anses vara kontroversiell. Så skönt! Han är inte rädd att säga vad han tycker om t ex svensk travsport. I mångt och mycket håller jag med honom. Men tänker inte skriva det här. Jag kan med visst fog sägas vara officiell representant för Jägersro eftersom jag skriver i deras program och på Jägersros hemsida och det kan ju vara svårt för i alla fall utomstående att då skilja på min ”officiella” sida och min ”privata”.

 

Ludde är min vän alltsedan jag i Kvällsposten på 80-talet drev propaganda för att han skulle få den tränarlicens som först förvägrades honom. Kanske hjälpte jag till i viss mån, kanske påskyndade det åtminstone till slut det positiva beslutet.
Lutfi Kolgjin är en färgklick. Och en stor hästkarl. Han vet att man inte kan tvinga en häst att bli bra, att springa fortare än andra. Skrivet bl a i anledning av den infekterade debatt som var, och är, beträffande Åke Svanstedt. En häst som mår dåligt, psykiskt eller fysiskt, kan inte prestera. Luddes hästar mår bra, det fick vi utomordentliga bevis på i går.
Han har byggt upp en mönsteranläggning att träna och föda upp hästar på i Vomb. På desssa marker har det fötts och tränats många bra hästar. Skånska Travsällskapets gamle ordförande Tore Johnsson, nu närmare 90, bor fortfarande kvar i ett egenhändigt byggt hus på markerna sedan han flyttade från stora Vombs Norregård. Han födde upp många bra hästar, som till exempel världsstjärnan Micado C. ”C” som i Culbert, det tidiga ”kennelnamnet”. Tore brukar vara på plats större tävlingsdagar på Jägersro. Han följer det hela från Luddes generösa gästrum på andra våningen i stallet vid uppfarten till banan. Ludde vet nämligen att inte bara hästarna behöver ha det bra utan även dom som står för fiolerna, det vill säga hästägarna!
Apropå att ha det bra. Så sa vid något tillfälle nyligen bortgångne jazzmusikern Arne Domnerus, travälskare och delägare i Derbyvinnaren Rex Håleryd, att om han skulle önska att han varit något annat i livet, så skulle han velat vara en travhäst – ”för att dom har det så bra!”
Slutligen… såg jag i går kväll TV-programmet Stjärnorna på slottet. Måste erkänna att jag aldrig sett något avsnitt tidigare, inte något år. Jag kan inte bestämma mig för om jag skall tycka illa om Jonas Gardell – en självupptagen, psykotisk liten äckelpetter? Eller tycka om honom – som en varm och mycket känslig person med många bottnar? Berör gör han under alla omständigheter.

Det gör Ludde också. Om än på ett annat sätt…

 

peter-k21 
 
 
PETER KASTENSSON
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentera

