Sankta Magnhild, påven och – Jesper Thilo!

Standard
Annandag jul idag. Skönt att man kan ta en tur till Bullen. Precis som i går efter en julafton hos brorsan i Båstad. Lugnt och stilla med god mat och dricka tillsammans med hans nya kvinna Eva. Bosse och Eva. Finns i andra versioner också. Som jag snart skall ut och resa med igen.
Det är i dag exakt fyra år sedan tsunamin drabbade Indiska Oceanen och dödade över 200.000 personer i Sir Lanka och Acehregionen på Sumatra i Indonesien. Och i Thailand, det är dit vi beger oss för fjärde gången, en kort tid in på den nya året. Jag skäms inte för att jag tycker att thailändare är ett vänligt folk. Det finns typer som menar att det är alltför klyschigt. So what? Jag har absolut inget dåligt samvete för min turism. För det är precis det som det handlar om. Jag har haft fördelen att resa så mycket i mina jobb genom drygt 40 år, så nu handlar det om sol och bad. Punkt och slut!
tecken-i-skyn1

Vilken härlig bild det här är! One in a million shot, a smile from heaven for you, Peter, skriver Käthe Molstad i en julhälsning. Många känner henne som ”Häxan” och det är inget nedsättande i det. Hon bifogar också en historia om Sankta Magnhild av Fulltofta, som jag aldrig hade hörts talas om. En mycket god och from kvinna som levde i trakten av Benarp, en liten by utanför Hörby. Magnhild var känd för sin barmhärtighet för föräldralösa barn, fattiga och sjuka. Vi talar om Skåne på den danska tiden, lett av ärkebiskopen Andreas Sunesön (skall vara danskt ö men det hittar jag inte…). Sunesön efterrädde ärkebiskopen Absalon.

1215 dräptes Magnhild av sin svärdotter. Hennes stoft fördes från Benarp till Fulltofta för att gravsättas. När bärarna kom till Hästäng en bit från Fulltofta satte dom ner kistan för att vila och på den platsen sprang då en källa fram. Den finns kvar än i dag och kallas Sankta Magnhilds Källa. Fulltofta blev en vallfärdsplats och Magnhild tillbads stort och blev en fin inkomstkälla för prästerskapet som fick penningoffer.

Den 17 april 1383 skrev ärkebiskopen Magnus Nilsson i ett brev till domprosten att Magnhilds grav samlade spelare och sångare ”som hänger sig åt liderliga visor och danser, dryckenskap och hor”. Man beslutade att flytta Magnhilds reliker till Lunds domkyrka. Var nånstans i domkyrkan Magnhild fick sin slutliga vila vet man inte. Möjligen i ärkebiskopen Sunesöns grav i kyrkans norra korsarm. Sunesön var hennes beskyddare och den som gav henne helgonliknande status, den rättigheten hade ärkebiskopen fram till 1234, senare blev det ett privilegium enbart för påven.

I Fulltofta kyrka med anor från senare delen av 1100-talet finns det fönstermålningar gjorda 1936 av Hugo Gehlin. Fyra glasmålingar på östra sidan, Sankta Magnhildfönstret, föreställande hur hon undervisar barn, vårdar sjuka, får en pil i bröstet och erhåller helgonglorian.

Mer religiös än så här blir jag inte i juletid. Och när jag hör påvens entoniga och förfärliga förkunnelse från St Peterskyrkan vill jag helst kasta upp.

jesper-thilo1Den som vill höra något trevligare kan bege sig till Ribersborgs Kallbadhus på söndag. Där blir det nämlighen fröjdefullt. Då musicerar Jesper Thilo, världklassig saxofonist från Danmark tillsammans med bl a Mattias Nilsson, ni vet att han är en av mina favoritpianister, trummisen Zoltan Csörsz och som julbonus härliga och svängiga sångerskan Vivian Buczek. Det kan dröja länge sedan till nästa jazzkoncert på Ribban som ju stänger för renovering den 1 januari. Klockan 18 börjar det och biljetter finns på Kulturcentralen vid Victoriateatern. Jo, man har lördagsöppet kl. 1100-1500.

oscar11 Slutligen… det skall börjas i tid… Tycker Oscar, blivande stamgäst på Bullen! Återväxten är säkrad.

 peter-k217

 

PETER KASTENSSON

Kommentera

