Hon är mediakåt, Lindbergskan!

Standard
Ärlig och uppriktig, uppfylld av sin egen förträfflighet – eller bara väldigt mediakåt? Tja, kanske en blandning. Jag tänker på den Camilla Lindberg, riksdagsrepresentant för folkpartiet.

 

Det var hon som gjordes till stor hjälte för att hon gick emot Alliansen och röstade emot FRA-lagen. Modigt kanske, som en symbolhandling. Men egentligen inte speciellt betydande. Men hon fick sin stunds uppmärksamhet.
camilla-lindberg2Förra året lanserades hon som ansvarig för spelfrågor i riksdagens kulturutskott. Jag vet inte om hon är det fortfarande. Som sådan gick hon nämligen itll riksdagen i en röd T-shirt som det stod Ladbrokes på. Stort engelskt spelbolag. Hon gjorde det för att protestera mot de svenska spelmonopolen ATG och Svenska Spel, Camilla Lindberg tyckte, och tycker förmodligen fortfarande även om hennes röst inte hörs i den här frågan längre, att det svenska spelmonopolet skall skrotas. En sak som snabbt hade betytt att åtminstone hästsporten hade gått åt helvete. Precis som skedde i Holland när Ladbrokes tog över spelverksamheten.

Alliansen har ärvt den svenska spelpolitiken från sossarna. Och inte gjort ett skit för att ge hästsporten rimligare villkor. Kommer förmodligen inte att göra något heller. Det är också lätt att säga, att det med tanke på rådande konjunkturer knappast är läge att sänka skatten på hästspel – världens högsta! – till rimligare nivå. Så den svenska hästsporten kan faktiskt gå åt helvete även utan Camilla Lindberg och Ladbrokes.

Men det var inte detta jag hade i åtanke när Camilla Lindbergs namn poppade upp igen.

Hon vill nämligen, Lindbergskan, slopa rökförbudet på krogen. Jodå, det vill hon. Hon skriver i en riksdagsmotion om upphävande av rökförbudet att ”hetsen mot rökare pågår med metoder som är helt oacceptabla”.

Kära nån! Rökförbudet infördes 1 juni 2005. Cirka två månader tidigare rökte jag min sista cigarett. En veckas förkylning med svår hosta gjorde att jag insåg, att jag faktiskt kunde undvara cigarretterna. Och i medvetande om att jag om några månader inte skulle få röka på favoritvattenhålet Bullen längre, så var beslutet inte så svårt – jag kunde klara att dricka en pilsner, numera ett glas vin (eller några stycken), utan en fimp i munnen.

Nu är jag säker på att motionen inte kommer att gå igenom. Och om det otänkbara skulle ske, så är jag ändå säker på att Amy, Vicky, Jonas, Lasse och dom andra på Bullen aldrig skulle låta det ske på deras krog.

Vill då Camilla Lindberg att rökarna skall bli flera igen? Det tror jag inte. Men hon försöker hitta på något för att få uppmärksamhet igen. Hon är helt enkelt mediakåt.
peter-k26

 

 

 

PETER KASTENSSON

 

 

Kommentera

